UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Strategisk kommunikation utifrån ett barnrättsperspektiv

Engelsk benämning

Strategic communication from a child rights’ perspective

Kurskod

KK112A

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2021-09-07

Fastställandedatum

2025-06-11

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.

Innehåll

Kursen diskuterar barnrättslagens konsekvenser för olika verksamheters strategiska kommunikation; från målgruppsanalys till uppföljning/utvärdering. Denna diskussion placeras under kursen gång i ett större samhälleligt sammanhang med fokus på dagens digitala mediemiljö samt barn och ungas medieanvändning. Denna samhälleliga kunskap är central för att utveckla strategisk kommunikation riktad till barn. Kursen utgår från kursdeltagarnas verksamheter och dess specifika behov utifrån ett barnrättsperspektiv. Utifrån en nulägesanalys av verksamheten definieras ett utvecklingsprojekt som deltagarna arbetar med.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. Visa kunskap om barns digitala mediemiljö

  2. Visa kunskap om och problematisera barnrättslagens konsekvenser för aktuell verksamhets strategiska kommunikation

  3. Visa färdighet att identifiera och skriva fram ett utvecklingsprojekt utifrån barnrättsperspektiv

  4. Visa färdigheter att presentera och diskutera avgränsat utvecklingsprojekt som riktar sig till en utvald målgrupp (barn 0-18 år)

Arbetsformer

Föreläsningar och seminarier.

Bedömningsformer

  • En enskild skriftlig inlämning i form av ett utvecklingsprojekt 5 hp (UG, lärandemål 1,2,3).
  • Presentation med poster 2,5 hp (UG, lärandemål 4).

Kurslitteratur

  • Barnkonventionen. Tillgänglig på: https://unicef.se/rapporter-och-publikationer/barnkonventionen
  • FN (2021). General comment on children’s rights in relation to the digital environment. Tillgänglig på: https://www.ohchr.org/EN/HRBodies/CRC/Pages/GCChildrensRightsRelationDigitalEnvironment.aspx
  • Hart, R.A.(1992) "Children's Participation: From tokenism to citizenship," Papers inness92/6, Innocenti Essay. (s 1-23, 31-37)
  • Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap (4:e uppl.) Lund: Studentlitteratur.
  • Lundin Karphammar, M. (2019). Implementering av barnkonventionen: med hjärta och hjärna. Lund: Studentlitteratur
  • Martinez, C., & Sjöberg, U. (2025). Children’s Digital Rights to Accessible and Reliable Public Sector Communication. Children & Society. https://doi.org/10.1111/chso.12952

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.