Grafisk design 1 (15 hp) och Grafisk design 2 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation eller Grafisk design 180 högskolepoäng.
Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen har ett fokus på designprocesser och samarbete, och hur arbetsuppgifter kan lösas gemensamt av personer med olika kompetens och inriktning. Under kursen arbetar studenter i grupp med att lösa designuppgifter åt externa uppdragsgivare.
Kursen inleds med en gruppindelning där studenterna själva fördelar ansvarsområden. Hela designprocessen dokumenteras löpande vilket utgör underlag för den designdokumentation som ska lämnas in vid kursens avslutande del. Designdokumentationen ligger till grund för bedömning examineras i seminarieform.
Kursens fokus är att med hjälp av ett flertal kreativa metoder utforska olika möjligheter att visualisera och kommunicera information. En extern part deltar vid del- och slutredovisningar. Stor vikt läggs vid dokumentation av designprocessen.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa förmåga att planera och genomföra ett komplext designuppdrag i grupp (1)
- Kunna presentera designlösningar genom visuellt material, text och muntliga presentationer för uppdragsgivare och andra intressenter (2)
- Kunna ge och ta emot konstruktiv kritik under designredovisningar (3)
- Visa förståelse för typografiska hierarkier och arbeta med typografi som informationsbärare, och tillämpa typografi för att lösa komplexa designuppgifter (4)
- kunna identifiera sin egen kompetens och behov av ytterligare kunskap (5).
Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och övningar som i huvudsak genomförs i grupp.
Designprojekt i samverkan (6 hp): Examineras genom projektpärm med dokumentation av arbetsprocesser, skriftlig rapport och seminarium.
(Lärandemål 1, 3 och 5)
Designprojekt/portfolio (6 hp): Detta kursmoment bygger på samma designprojekt som det förra, men fokus ligger på studentens individuella arbete och hur det presenteras i portfolion. (Lärandemål 2)
Typografi (3 hp): muntlig redovisning av designprojekt + presentation i portfolio. (Lärandemål 3 och 4)
Lupton, Ellen, (2017). Design is storytelling. New York: Cooper Hewitt
Lupton, Ellen (ed.), (2011). Graphic design thinking. New York: Princeton Architectual Press
Ware, Colin, (2008). Visual thinking for design. Burlington: Morgan Kaufmann Publishers
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver detta sätts läsning samman utifrån de förutsättningar varje uppdrag har.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).