UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2025

Kursplan våren 2025

Benämning

Grafisk design II

Engelsk benämning

Graphic Design II

Kurskod

KD314A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2019-01-21

Fastställandedatum

2018-11-07

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grafisk design 1 (15 hp) samt antagen till programmet Design och visuell kommunikation/Grafisk design.

Huvudområde

Grafisk design

Fördjupningsnivå

G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Design och visuell kommunikation och är en obligatorisk del i Kandidatexamen i Grafisk design.

Innehåll

Grafisk design II är en bred kurs som tar upp många aspekter av grafisk design. Studenterna arbetar med en serie mindre projekt som leder fram till ett större projekt som utförs i grupp. Undervisningen sker genom föreläsningar, handledning, seminarier, studiebesök och uppdrag.
I denna kurs introduceras portfolio som ett sätt att presentera designarbeten, en vidareutveckling av den pedagogiska portfolion i Grafisk design I.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten:
-kunna välja ut, beskriva och analysera några design- och konsthistoriska exempel (1),
-visa förmåga att planera och genomföra en designprocess, individuellt och i samarbete med gruppmedlemmar (2),
-kunna utforma ett helhetskoncept kring en produkt: koncept, fysisk form, grafisk formgivning, förpackning och visuell presentation (3),
- visa förståelse för textens betydelse i typografi. Arbeta strukturerat med tillämpad typografi, och kunna använda gridsystem (4),
- kunna presentera designlösningar genom visuellt material, text och muntliga presentationer (5),
- Kunna ge och ta emot konstruktiv kritik i muntlig och skriftlig form (6).

Arbetsformer

Undervisningen baseras på föreläsningar, seminarier och praktiska övningar, både individuella och i grupp. Efter varje avslutad uppgift utvärderar studenten sitt eget lärande genom minute papers eller skriftliga reflektioner. Att samla och samtala kring studentens portfolio är också en del av undervisningen.

Bedömningsformer

Designhistoria (2 hp). Examineras genom en skriftlig uppgift som behandlas i seminarium. (Lärandemål 1 och 6)
Designprojekt: Koncept, form, förpackning (4 hp). Examineras genom muntlig redovisning, utställning av projekt, och presentation i portfolio. (Lärandemål 2,3,5,6)
Typografi (3 hp): muntlig redovisning av designprojekt + presentation i portfolio. (Lärandemål 4)
Portfolio (6 hp) Examinationsmomentet avser både studentens förmåga att sammansätta och tala kring arbeten i sin portfolio. Några kortare projekt och övningar i kursen examineras enbart genom portfolion. (Lärandemål 3,5,6)
Omexaminationer sker i huvudsak skriftligt eller genom portfolio.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Lupton, E. (2004). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, and Students. New York: Princeton Architectural Press.
Poehlen, J. (2015). Letter Fountain on Printing Types. Taschen.
Hollis, R (2001). Graphic Design –A Concise history. Thames & Hudson Ltd.
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Rekommenderad litteratur
Meggs, P. & Purvis, A. (2012). Meggs’ History of Graphic Design. Hoboken, New Jersey: John Wiley.
Sayre, H. M. (2005). Writing about Art. Pearson Prentice Hall
Ask, S. (2011). Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor). Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).