Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6.
Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng.
CTGDA Grafisk design
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras genom en pedagogisk portfolio, ger därmed studenterna en introduktion till vanan att dokumentera och presentera sina arbeten.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa en övergripande förståelse av ämnet grafisk design, med fokus på estetiska, praktiska och professionella aspekter,
- kunna använda kreativa metoder som ett verktyg för att utveckla design,
- kunna redogöra för bokstävernas grundformer och grunderna i typografins historia, och lösa enkla typografiska uppgifter,
- kunna använda utrustning för ljussättning i fotostudio, och kunna utföra grundläggande digital bildredigering,
- kunna använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag,
- kunna presentera designförslag muntligt, med stöd av skisser, modeller och handouts,
- kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form under designredovisningar,
- kunna sammanställa dokumentation av egna designprojekt i en pedagogisk portfolio.
- Föreläsningar
- Arbetsuppgifter individuellt och i grupp, i vissa fall med handledning
- Datorlaborationer
- Studioarbete
- Introduktion till grafisk design, 10 hp. Examineras genom pedagogisk portfolio (Lärandemål 1-8).
- Typografi 1a, 2 hp. Examineras genom skriftlig tentamen (Lärandemål 3).
- Typografi 1b, 3 hp. Examineras genom redovisning av designuppgift (Lärandemål 3, 6, 7, 8).
- Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students.
- Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer texter och utdrag ur böcker beroende på de teman som tas upp under kursen.
För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad):
- Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
- Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor).
- Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
- Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor OK) Forskningshandboken: för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om
resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.