Kursplan hösten 2021
        
    
        Kursplan hösten 2021
    
    Benämning
            Grafisk design I
        Engelsk benämning
            Graphic Design I
        Kurskod
            KD310A
        Omfattning
            15 hp
        Betygsskala
            UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
        Undervisningsspråk
            Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
        Beslutande instans
            Fakulteten för kultur och samhälle
        Fastställandedatum
            2018-05-15
        Gäller från
            2018-09-03
        Behörighetskrav
            Antagen till programmet Grafisk design, 180 högskolepoäng
Utbildningsnivå
    Grundnivå
            Huvudområde
            Grafisk design
        Fördjupningsnivå
            
                G1N 
            
        Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
        Kursen ingår i huvudområdet Grafisk design och är en obligatorisk del i kandidatexamen i Grafisk design.
        Innehåll
        Introduktion i kreativa metoder, typografi, grafisk design och digitala verktyg. Stor vikt läggs vid att studenterna skall se disciplin som ett kreativt verktyg och lära sig att portionera sin tid, samarbeta och utnyttja möjligheterna på skolan och i ateljén. Kursen examineras genom en pedagogisk portfolio, ger därmed studenterna en introduktion till vanan att dokumentera och presentera sina arbeten.
Lärandemål
        Efter avslutad kurs ska studenten:
- Visa en övergripande förståelse av ämnet grafisk design, med fokus på estetiska, praktiska och professionella aspekter (1)
- Kunna använda kreativa metoder som ett verktyg för att utveckla design (2)
- Kunna redogöra för bokstävernas grundformer och grunderna i typografins historia, och lösa enkla typografiska uppgifter (3)
- Kunna använda utrustning för ljussättning i fotostudio, och kunna utföra grundläggande digital bildredigering (4)
- Kunna använda digitala verktyg för att utarbeta och presentera designförslag (5)
- kunna presentera designförslag muntligt, med stöd av skisser, modeller och handouts (6)
- kunna ta och ge konstruktiv kritik i muntlig form under designredovisningar (7)
- kunna sammanställa dokumentation av egna designprojekt i en pedagogisk portfolio (8)
Arbetsformer
        - Föreläsningar
- Arbetsuppgifter individuellt och i grupp, i vissa fall med handledning
- Datorlaborationer
- Studioarbete
Bedömningsformer
        Introduktion till grafisk design, 10 hp. Examineras genom pedagogisk portfolio
Lärandemål 1,2,3,4,5,6,7,8
Typografi 1a, 2 hp. Examineras genom skriftlig tentamen
Lärandemål 3
Typografi 1b, 3 hp. Examineras genom redovisning av designuppgift
Lärandemål 3, 6, 7, 8
Kurslitteratur och övriga läromedel
            
            Lupton, Ellen (2007) Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students
Wikberg Nilsson, Å., Törlind, P., Ericson, Å. (2015). Design – process och metod. Lund: Studentlitteratur.
Utöver ovanstående tillkommer texter och utdrag ur böcker beroende på de teman som tas upp under kursen.
För kursens skriftliga moment rekommenderas studenterna att använda en bok om akademiskt skrivande som passar deras nivå (här graderade från enkel till avancerad)
Ask, S. (2011) Hållbara texter: grunderna för formellt skrivande. Stockholm: Liber.
Rieneker, L. och Stray Jørgensen, P. (2014, eller tidigare upplagor)
Att skriva en bra uppsats. Stockholm: Liber.
Denscombe, M. (2016, tidigare upplagor OK) Forskningshandboken : för småskaliga forskningsprojekt inom samhällsvetenskaperna. Lund: Studentlitteratur
Kursvärdering
        Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra 
sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).