Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: IV503G Inlärningspsykologi och gruppdynamik i idrott (genomgången)
LAIVA Idrottsvetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Huvudområde Idrottsvetenskap - G1F
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sitt vetenskapliga förhållningssätt genom att planera, genomföra och redovisa en mindre forskningsstudie
I kursen genomför studenten en forskningsuppgift i form av ett självständigt arbete under handledning av lärare. Studenten börjar med att skriftligen identifiera, beskriva och reflektera kring ett vetenskapligt problemområde, vilket seminariebehandlas. Därefter söker, samlar och värderar studenten insamlad data och relevant information inom det valda området. Utifrån detta formulerar studenten relevanta frågor och gör metodologiska överväganden. Studenten genomför en mindre studie och presenterar denna i form av en uppsats. På ett uppsatsseminarium försvarar studenten muntligt sin studie och opponerar på en annan students uppsats.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information inom ett valt område och utifrån detta formulera relevanta frågor
- utifrån relevanta frågor göra adekvata metodologiska överväganden
- presentera en mindre vetenskaplig studie skriftligt i form av en uppsats
- försvara den egna uppsatsen muntligt samt opponera på en annan uppsats
Kursen innehåller varierande arbetsformer, främst självstudier, enskild handledning, grupphandledning samt en avslutande opposition. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten.
Kursen examineras skriftligen (lärandemål 1–3) genom en självständig vetenskaplig undersökning, 7,5 hp (Independent Project, 7,5 credits) och muntligen genom ett aktivt försvar och opponering vid ett uppsatsseminarium (lärandemål 4).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Litteratur väljs självständigt och i samråd med handledare utifrån tidigare metodkurs och individuella uppsatsämnen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.