UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-05-25
Fastställandedatum
2022-05-25
Gällandedatum
2023-08-28
Behörighetskrav
Genomgångna kurser IS301F Kulturarvsstudier I och IS302F Kulturarvsstudier II, med minst 45 hp med minst betyget godkänd. Eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ytterligare ska utveckla fördjupade kunskaper om kulturarv som begrepp och funktion, samt de värderings-, urvals-, och hållbarhetsfrågor som utgör ett centralt inslag i kulturarvsfältet för såväl privata som offentliga aktörer. Vidare ska studenten utveckla och fördjupa sin förmåga till att såväl producera som analysera verksamheten inom privat och offentlig kulturarvssektor.
Innehåll
Delkurser
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I denna delkurs studeras aspekter av kulturarv teoretiskt utifrån fördjupande kritiska perspektiv.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera teoretiska perspektiv av relevans för vetenskapsfältet kritiska kulturarvsstudier
• utifrån olika maktperspektiv diskutera individuella och kollektiva aspekter av kulturarv
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektledning, 7,5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen studeras aspekter som villkor för, samt initiering-, genomförande- och uppföljning av projekt inom offentlig och privat kulturarvssektor inklusive sådant som omvärlds- och behovsanalys.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
diskutera arbetsmarknadens villkor för genomförande av projekt inom offentlig och privat sektor
värdera samhälleliga och etiska aspekter för projektledning genom omvärlds- och behovsanalys
initiera, teoretiskt förankra, genomföra och följa upp projekt
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete (essay).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Projektarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
I denna delkurs planerar och genomför studenten ett praktiskt inriktat utvecklingsmoment ute på en kulturinstitution som dokumenteras i form av en projektrapport. Rapporten presenteras vid en muntlig redovisning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
• diskutera och problematisera projektarbetets förutsättningar inom kulturarvssektorn
• utefter given tidsram planera, genomföra, utvärdera samt dokumentera ett praktiskt inriktat utvecklingsarbete
• värdera arbetsmarknadens villkor för projektarbete inom kultursektorn
Delkursens arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, gruppdiskussioner, fältstudier och seminarier.
Delkursens bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett individuellt skriftligt arbete, samt en muntlig presentation.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Teoretiska perspektiv på kulturarv, 7,5 hp
Connerton, Paul (1989). How societies remember. Cambridge: Cambridge University Press (121 s)
Golding, Vivien (2009). Learning at the museum frontiers: identity, race and power. Farnham, England: Ashgate Pub. Co. (231 s)
Grahn, Wera & Ross J, Wilson (red.) (2018). Gender and Heritage. Performance, Place and Politics, New York: Routledge (292 s)
Samuel, Raphael (2012). Theatres of memory: past and present in contemporary culture. London: Verso Books (479 s)
Smith, Laurajane (2021). Emotional Heritage: Visitors engagement at Museums and Heritage Sites: New York: Routledge (338 s)
Ett urval av aktuella vetenskapliga artiklar, c. 150 s
Projektledning, 7,5 hp
Hallin, Anette & Karrbom Gustavsson, Tina (2019). Projektledning. Tredje upplagan Stockholm: Liber (244 s.)
Jansson, Tomas & Ljung, Lennart (2017). Individer, grupper och ledarskap i projekt. Andra upplagan Lund: Studentlitteratur (200 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (150 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2019). Planera ditt projekt: en handbok. Tredje upplagan Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Samt aktuella forskningsartiklar, ca. 200 sidor
Projektarbete, 15 hp
Backman, Jarl (1998). Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur (210 s.)
Labrador, Angela M. & Silberman, Neil Asher (red.) (2018). The Oxford handbook of public heritage theory and practice. Oxford: Oxford University Press (456 s.)
Lundqvist, Siw & Marcusson, Leif (2018). Planera ditt projekt en handbok. Johanneshov: MTM (200 s.)
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Strömquist, Siv (2021). Konsten att tala och skriva, 7 uppl. Malmö: Gleerup, c.150 s.
Valbar litteratur ca. 250 sidor
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.