Inget huvudområde.
Fristående kurs.
Kursen syftar till att studenterna ska kunna analysera de trender och utvecklingsdrag som dagens idrott uppvisar, i form av t ex anläggningsutvecklingen, den ökade mängden idrottsevenemang och den framväxande idrottsturismen, samt kunna relatera dessa till olika perspektiv på hållbar utveckling.
Kursen behandlar begreppet hållbar utveckling, definitioner av detta samt olika sätt att tillämpa begreppet och mäta hållbarhetsfaktorer. Vidare behandlas aktuella utvecklingstrender inom idrotten, t ex det stora intresset för att arrangera idrottsevenemang, det omfattande byggandet av nya arenor, den framväxande idrottsturismen och utvecklingen av såväl föreningsidrott som kommersiell idrott. I nästa steg knyts hållbar utveckling ihop med idrottens utveckling och en central del i kursen är att välja ut och analysera delar av idrottsutvecklingen med hjälp av olika hållbarhetsfaktorer.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för innebörden och möjliga tillämpningar av begreppet hållbar utveckling
- redogöra för aktuella fält inom idrotten och hur dessa kan analyseras utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- redogöra för vägledande och reglerande dokument som styr idrotten i förhållande till hållbar utveckling
- genomföra och skriftligt presentera en hållbarhetsanalys av ett idrottsfenomen, t ex en idrottsförening, ett evenemang eller en arena
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, diskussionsforum, muntliga och skriftliga redovisningar. Kursen ges på distans.
Examinationsuppgiften består av en stegvis uppbyggd skriftlig tentamen. Denna omfattar tre inlämningsuppgifter baserade på lärandemålen: Den första uppgiften behandlar begreppet hållbar utveckling, den andra idrottens utveckling utifrån ett hållbarhetsperspektiv och den tredje utgörs av en hållbarhetsanalys.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Savery, Jill & Gilbert, Keith (red) (2011) Sustainability and Sport. Common Ground Publishing. (300 s.)
Svensson, Daniel; Backman, Erik; Hedenborg, Susanna & Sörlin, Sverker (2020). Idrottens växande ekologiska fotavtryck: sportifiering, inomhustrend och miljöpåverkan. I: Sport management, del 3: Idrottens marknader och konsumtionskultur, red. Bäckström, Å; Book, K. Carlsson, B; Fahlström, P-G. Stockholm: SISU Idrottsböcker, s. 172-191.
Wilson, Brian & Millington, Brad (2020). Sport and the environment. Politics and preferred futures. Bingley: Emerald Publishing Limited, 240 p.
Ett urval av vetenskapliga artiklar omfattande ca 100 sidor. En lista presenteras av ansvarig lärare vid kursstarten.
Rapporter omfattande 300 sidor(tillhandahålls på kurssidan).
Valbar litteratur omfattande ca 500 sidor som väljs i samråd med ansvarig lärare.
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.