Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Omvårdnad, medicinsk vård och behandling vid Allergi, Astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom
Engelsk benämning
Nursing, medical care and treatment in Allergy, Asthma and chronic obstructive pulmonary disease
Kurskod
HS674A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Inrättandedatum
2022-09-13
Fastställandedatum
2022-09-13
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Fristående kurs.
Innehåll
Undervisningen utgår från studentens tidigare kunskaper och baseras på aktivt kunskapssökande. Evidensbaserad omvårdnad, medicinsk vård och behandling vid allergi, astma och kroniskt obstruktiv lungsjukdom (KOL) diskuteras kritiskt i förhållande till allergi, astma, och KOL-sjuksköterskans funktion och ansvar samt i förhållande till ett livsloppsperspektiv, jämställdhet och hållbarhet. Kursen syftar till att studenten ska erhålla fördjupade kunskaper inom området för att såväl självständigt som i team kunna bedöma, värdera och motivera hälsotillstånd och behandling hos patienter i olika åldrar och livsskeden utifrån ett forskningsanknutet förhållningssätt. Kursen består av två delkurser.
Delkurser
1. Omvårdnad, medicinsk vård och behandling, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas epidemiologi, etiologi, patofysiologi, immunologi samt medicinsk och farmakologisk behandling vid allergi, astma och KOL. Kursen bygger på de sex kärnkompetenserna med sjuksköterskan som omvårdnadsexpert.
Delkursens lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för och reflektera kring förekomst, orsaker och patofysiologi vid astma och KOL samt redogöra för och reflektera över de immunologiska mekanismerna vid allergiska sjukdomar,
2. beskriva och förklara samt bedöma och värdera akuta situationer vid allergi, astma och KOL,
3. planera, tillämpa och utvärdera en patientsäker och personcentrerad omvårdnad för patienter med allergi, astma och KOL utifrån evidens, och
4. redogöra för, analysera och motivera adekvat medicinsk och farmakologisk behandling, samt utvärdera omvårdnadsåtgärder vid allergi, astma och KOL utifrån interprofessionell samverkan och med fokus på jämställdhet.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier (lärandemål 1-4) och föreläsningar (lärandemål 1-4) samt obligatoriska diskussionsforum (lärandemål 4) till vilka studenterna utifrån patientfall, ska utvärdera relevanta omvårdnadsåtgärder vid allergi, astma och KOL med hänsyn till interprofessionell samverkan och jämställdhet.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–4 examineras individuellt genom en skriftlig tentamen (7,5 hp). Fokus för bedömning är den individuella studentens förmåga att analysera, värdera samt integrera kunskap gällande allergi, astma- och KOL-patientens individuella behov och preventiva åtgärder för att främja hälsa och förebygga ohälsa.
För godkänt betyg krävs det att alla obligatoriska moment i delkursen är genomförda och att godkänt betyg på skriftlig tentamen uppnåtts. För väl godkänt betyg krävs det dessutom att väl godkänt betyg uppnåtts på skriftlig tentamen. Eventuell frånvaro vid obligatoriska diskussionsforum ska kompletteras enligt beslut av examinator och sker via en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
2. Diagnostik, monitorering och patientutbildning, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas diagnostik och monitorering vid allergi, astma och KOL. Dessutom ingår omvårdnad utifrån de sex kärnkompetenserna och samtalsmetodik vid patientundervisning med koppling till egenvård och livsstil av relevans för patienter med allergi, astma och KOL samt kommunikation och hanteringsstrategier vid livets slut.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. redogöra för, analysera och motivera adekvata diagnostiska metoder samt monitorering av allergi, astma och KOL,
2. tillämpa adekvat evidensbaserad omvårdnad vid diagnostik av astma, allergi och KOL,
3. självständigt teoretiskt instruera, utföra, tolka, utvärdera och dokumentera spirometriundersökning,
4. tillämpa adekvat specifik omvårdnad och genomföra patientutbildning innefattande egenvård och livsstilsförändringar av relevans för patienter med allergi, astma, allergi och KOL utifrån ett hållbarhetsperspektiv, och
5. diskutera relevanta hanteringsstrategier för ett professionellt och etiskt bemötande och kommunikation om döendet och döden vid omvårdnad och vård i livets slut.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkursen bedrivs i form av egna studier (lärandemål 1-5), föreläsningar (lärandemål 1-5), seminarium med dramapedagogik (lärandemål 4) och ett obligatoriskt studiebesök på astma/KOL-mottagning där spirometriundersökning genomförs (lärandemål 3). Detta studiebesök inkluderar ett utförande av en spirometriundersökning och tid respektive plats planeras av studenten själv. Obligatoriskt diskussionsforum för att resonera kring omvårdnad vid livets slut (lärandemål 5).
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1–3 och 5 examineras individuellt genom ett fallbaserat akademiskt paper med fokus på studentens förmåga att analysera, motivera och redogöra för diagnostisk metod och monitorering av allergi-, astma- och KOL patienten samt att redogöra för och resonera kring spirometriundersökningens olika moment samt föra ett resonemang över omvårdnad vid livet slut. (5 hp). Lärandemål 4 examineras muntligt individuellt vid ett seminarium genom en patientundervisningssituation baserad på dramapedagogik där fokus i bedömningen ligger på tillämpning av specifik omvårdnad samt kommunikation om livsstilsförändringar vid allergi, astma och KOL (2,5 hp). Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
För godkänt betyg krävs det att obligatoriskt studiebesök med spirometriundersökning och obligatoriskt diskussionsforum kring omvårdnad vid livets slut är genomförda samt att godkänt betyg på fallbaserat akademiskt paper och godkänt betyg på muntlig examination avseende pedagogisk undervisningssituation har uppnåtts. För väl godkänt betyg krävs det dessutom att väl godkänt betyg uppnåtts på fallbaserat akademiskt paper. Enligt beslut av examinator kompletteras eventuell frånvaro från obligatoriskt studiebesök genom nytt planerat studiebesök och obligatoriskt diskussionsforum via en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Bedömningskriterier anges i studiehandledningen.
Bedömningsformer för hela kursen
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på skriftlig tentamen i delkurs I och akademiskt paper i delkurs II samt att samtliga obligatoriska moment är godkända. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på skriftlig tentamen i delkurs I samt akademiskt paper i delkurs II.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt betyg på skriftlig tentamen i delkurs I, på akademiskt paper och på muntlig examination, i form av patientundervisningssituation i delkurs II samt att samtliga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom väl godkänt betyg på skriftlig tentamen i delkurs I samt väl godkänt betyg på akademiskt paper i delkurs II.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund, Studentlitteratur. 595 s.
Hedlin G. Wennergren G, Alm J, (2014) Allergi och astma hos barn. Lund, Studentlitteratur. 384 s.
Hedlin G, Larsson K, (2009) Allergi och astma. Lund, Studentlitteratur. 480 s.
Larsson K, (2014) KOL - kroniskt obstruktiv lungsjukdom. Lund: Studentlitteratur. 740 s.
Muntlin Å, Jangland E, Andersson Å, (2020) Fundamentals of Care: klinisk tillämpning av ett teoretiskt ramverk för omvårdnad. Lund, Studentlitteratur. 199 s.
Sandberg H, Berlin J, Carlson E, (2022) Pedagogik för sjuksköterskor – pedagogiska perspektiv och handledning i VFU. Lund, Studentlitteratur. 358 s.
Vetenskapliga studier, nationella och internationella riktlinjer och guidelines samt lagstiftning tillkommer ca 100 sidor.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.