Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Att vara lärare i högre utbildning
Engelsk benämning
Teaching in Higher Education
Kurskod
HP616A
Omfattning
5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2023-11-29
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Examen på grundnivå eller motsvarande.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Innehåll
Syftet med kursen är att kursdeltagare ska utveckla en grund för att arbeta professionellt som lärare inom högre utbildning.Kursen fokuserar på uppdraget som lärare i högre utbildning i allmänhet och vid Malmö universitet i synnerhet. Fokus ligger på planering och genomförande av undervisning och examination, på utifrån studenters lärande samt på universitetet som organisation och myndighet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall kursdeltagaren kunna:
- diskutera förutsättningar för lärares pedagogiska arbete i högre utbildning utifrån nationella och lokala styrdokument
- planera, genomföra och diskutera undervisning som främjar deltagaraktivt lärande
- motivera sina pedagogiska ställningstaganden utifrån vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet
- relatera undervisning till pedagogiska teorier och aktuell forskning
- diskutera olika former för examination
Arbetsformer
Studierna sker både individuellt och i grupp. Arbetsformerna varierar mellan presentationer, seminarier, workshoppar och litteraturstudier. Malmö universitets lärplattform används.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras muntligt i seminarieform.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Elmgren, Maja & Henriksson, Ann-Sofie (2015). Universitetspedagogik. 2., oförändrade uppl. Lund: Studentlitteratur ( 300 sidor)
Stigmar, Martin (2023). Inkluderande högre utbildning -breddad rekrytering, breddat deltagande och studentaktivt lärande. Lund: Studentlitteratur. (281 s.)
Aktuella nationella och lokala styrdokument.
Ytterligare artiklar och rapporter tillkommer om cirka 300 s
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.