Grundnivå
45 hp genomgångna kurser i geografi.
Inget huvudområde
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7-9.
Kursen syftar till att studenten ska integrera kultur- och naturgeografiska kunskaper genom planering av undervisning med geografiska projekt. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla och fördjupa både geografiska och ämnesdidaktiska kunskaper, färdigheter och förmågor.
Olika metoder för att samla in, systematisera, kritiskt granska, analysera och kommunicera geografiska datamaterial studeras för att utveckla en fördjupad förståelse för hur dessa metoder kan användas i geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning.
Vidare används geografiska informationssystem (GIS) för analys och presentation av spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer. På detta sätt utvecklas kunskaper och färdigheter om hur GIS kan användas för analys av flygbilder, satellitdata och kartdata.
Med utgångspunkt i läroplanen för grundskolan och kursplanen för geografi utvecklas ämnesövergripande projektbaserad undervisning om komplexa problemområden där ovanstående metoder ingår. Denna undervisning kommuniceras sedan genom inspelning av film med framtida lärarkollegor som målgrupp.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- använda olika metoder för att samla in, systematisera, kritiskt granska, analysera och kommunicera geografiska datamaterial
- redogöra för hur dessa metoder kan användas i geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning
- analysera och presentera spatiala och temporala geografiska förhållanden och processer med hjälp av GIS
- utveckla geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning om komplexa problemområden utifrån läroplanen för grundskolan
- kommunicera kollegial information om geografisk och ämnesövergripande projektbaserad undervisning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer såsom föreläsningar, övningar, seminarier och projektarbete. Övningar, seminarier och projektarbetet är obligatoriska.
Prov 1: Portfolio (Portfolio), 5 hp. I detta prov examineras lärandemålen 1 och 2.
Prov 2: Portfolio (Portfolio), 5 hp. I detta prov examineras lärandemål 3.
Prov 3: Skriftlig text och muntlig presentation (Written Text and Oral Presentation), 5 hp. I detta prov examineras lärandemålen 4 och 5.
För att erhålla kursbetyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på prov 1, 2 och 3.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Barmark, Mimmi & Djurfeldt, Göran (2020). Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Studentlitteratur. 2:a utgåvan (192 s).
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Studentlitteratur. 1:a utgåvan (208 s).
Dessen Jankell, Lotta & Örbring, David (red.) (2020). Geografididaktik för lärare 4–9. Gleerups. 1:a utgåvan (245 s).
Jørgensen, Charlotte & Onsberg, Merete (2017). Praktisk argumentation – Grundbok i retorisk argumentation. Retorikförlaget. 2:a utgåvan (152 s).
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet – Lgr22. (2022). Skolverket (Tillgänglig på internet).
Rönnlund, Maria & Tollefsen, Aina (2016). Rum – Samhällsvetenskapliga perspektiv. Liber. 1:a utgåvan (206 s).
Sanderoth, Ingrid; Båth, Sten & Werner, Margit (2020). Plats-identitet-lärande: Närområden och känsla av sammanhang. Studentlitteratur. 3:e utgåvan (368 s).
Sund, Per & Sund, Louise (2017). Hållbar utveckling: didaktik för ämnesövergripande undervisning, publicerad 2024 (247 s).
Örbring, David (2021). Making a curriculum – A study of knowledge in Swedish school geography. Lunds universitet (117 s) (Tillgänglig på internet).
Vetenskapliga artiklar och material tillkommer (ca 600 s) (Tillhandahålls vid kursstart.)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.