Grundnivå
- Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1, Matematik 3c eller Matematik D
- MA209A: Tentamen Analys A
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i Maskinteknik och i Produktutveckling och design.
Kursen kombinerar kunskap från matematik, programmering och elektroteknik. Första delen behandlar grundläggande programmering. Under kursens andra del programmeras en mikrodator, baserat på förvärvade kunskaper från första delen, för att kunna styra elektroniska och mekaniska system
Kursen innehåller följande moment:
- Grundläggande programmering
- Uppbyggnad av datorprogram
- Logiska operationer
- Elektroteknikens grunder, vanliga kretselement
- Programmering av mikrodator och mikrokontrollkort
- Elektroniska komponenter
- Digitalisering av information
- Sensorer och aktuatorer/ställdon
**Kunskap och förståelse
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- redogöra för hur ett datorprogram är uppbyggt och förklara vad det gör
- förklara grundläggande elektrotekniska begrepp och beskriva elektroniska komponenter
**Färdighet och förmåga
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- skriva enklare datorprogram
- utföra beräkningar på elektriska kretsar
- använda mätinstrument vid mätningar av elektriska storheter
- programmera en enchipdator för ett inbyggt system
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**För godkänd kurs ska studenten kunna:
- bedöma lämpligheten av olika lösningsalternativ och rimligheten av uppmätta och beräknade resultat
Föreläsningar, övningar och projektarbeten.
Krav för Godkänd: Godkända projekt (2 hp, lärandemål 1-2, 4-7), inlämningsuppgifter (1,5 hp, lärandemål 1, 3) och godkänd tentamen (4 hp, lärandemål 1-2, 4, 7).
Slutbetyg grundas på tentamen.
- Blum, Jeremy. (2019). Exploring Arduino. tools and techniques for engineering wizardry. Wiley
- Kompendium inom programmering från institutionen (Programmering i Python, P. Jönsson & J. Ekman)
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.