Grundnivå
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp inom huvudområdet Fastighetsvetenskap från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling.
Inget huvudområde
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Kursen ingår inte i något huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska omsätta sina teoretiska kunskaper i praktisk verksamhet. Vidare syftar kursen till att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter av värde för såväl sin framtida yrkesverksamhet som fortsatta studier.
Kursen innefattar praktikarbete inom fastighetsförmedling och utförs på ett fastighetsmäklarföretag i Sverige. Praktiken ska omfatta varierande arbetsuppgifter utifrån Fastighetsmäklarinspektionens praktikplan. Under praktiken ska studenten föra dagbok och författa en självständig praktikrapport.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa kunskap och förståelse för sambandet mellan teori och praktik
- tillämpa och utveckla sina teoretiska kunskaper i praktiken
- visa förmåga att samla in, analysera och presentera relevantinformation inom fastighetsförmedling
- visa förmåga att använda kunskap inom fastighetsförmedling
- visa förmåga att självständigt identifiera relevanta frågeställningaroch problem inom fastighetsförmedling
- kritiskt reflektera över sina praktikerfarenheter och sin egen yrkesroll
- visa förmåga att identifiera behov av ytterligare kunskap och attutveckla sin kompetens inom fastighetsförmedling
- reflektera över sin egen lärprocess och de erfarenheter som inhämtatsunder praktikperioden
En individuell skriftlig dagbok där studenten beskriver sin praktik samt de övervägande som gjorts under praktiken. Dagboken ska även innehålla en beskrivning över vilka teorier som använts.
En individuell skriftlig praktikrapport där studenten analyserar och reflekterar över sin praktik i förhållande till sin tidigare utbildning och de teorier studenten tagit del av under utbildningen. Rapporten ska även innehålla en reflektion över vilka ytterligare kunskaper som studenten anser sig behöva och varför för en framtida yrkesroll som fastighetsmäklare. Till rapporten fogas ett intyg från praktikvärden om fullgjord praktik. Rapporten presenteras muntligt vid ett examinerande seminarium.
Examinationen grundar sig på en samlad bedömning av studentens förmåga att både skriftligt och muntligt uppfylla kursens lärandemål.
Det är studentens ansvar att ordna en praktikplats. För att bli registrerad på kursen krävs att praktikplatsens handledare och de huvudsakliga arbetsuppgifterna har godkänts av kursansvarig lärare.
Dagbok: (2,5 hp) (UG) (Lärandemål 1, 2, 4, 5)
Praktikrapport: (4 hp) (UG) (Lärandemål 1, 3, 5, 6, 7, 8)
Presentation av praktikrapport vid ett examinerande seminarium: (1 hp) (UG) (Lärandemål 3, 8)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
- Brante, T. (senaste upplagan). Den professionela logiken: hur vetenskap och praktik förenas i det moderna kunskapssamhället. Liber, Stocksholm.
- Jingryd, O. (senaste upplagan). Fastighetsförmedling. Studentlitteratur, Lund.
- Vetenskapliga artiklar inom professionsforskning med koppling till fastighetsförmedling (tillhandahålles elektroniskt).
- Vetenskapliga artiklar inom professionell utveckling, konstruering av yrkesidentitet, att använda teoretisk kunskap i praktiken, lärande på arbetsplatsen, övergång från högre utbildning till arbetsmarknad.
- Av studenten vald litteratur tillkommer (litteratur väljs individuellt av studenten beroende på det valda problemområdet i den självständiga praktikrapporten).
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.