Grundnivå
För tillträde till kursen krävs avklarade kurser om minst 60 hp inom huvudområdet Fastighetsvetenskap från kandidatprogrammet Fastighetsförmedling (TGFFM) eller kandidatprogrammet Fastighetsföretagande (TGFFF) (eller motsvarande).
Projektplan 4,5hp i kursen FF263A Fastighetsvetenskap: Vetenskapliga perspektiv och metoder för fastighetsvetare 7,5hp ska vara genomförd.
KSFAE Fastighetsvetenskap
G1E / Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 61-120hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsföretagande.
Kursen ingår i huvudområdet fastighetsvetenskap på nivå 61-105hp och ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i fastighetsvetenskap med inriktning mot fastighetsförmedling.
Studenten ska genom ett examensarbete inom valt forskningsfält fördjupa sina kunskaper inom fastighetsvetenskap och självständigt tillämpa de kunskaper som inhämtats under studietiden utifrån en formulerad problemställning.
Innehåll
1. Uppsats
- Studenten författar självständigt en uppsats inom fastighetsvetenskap utifrån vedertagna akademiska krav.
- Inom ramen för uppsatsarbetet skall studenten identifiera och formulera ett problem inom fastighetsvetenskap samt utifrån det självständigt planera och genomföra en studie.
- Uppsatsarbetet skall vila på vetenskaplig grund, och ge bidrag till områdets kunskapsfält.
2. Redovisning och opponering
- Arbetet skall redovisas som en uppsats som presenteras och försvaras offentligt.
Efter avslutad kurs ska studenten:
- visa kunskap om och förståelse inom en fördjupad del av det fastighetsvetenskapliga området, vetenskaplig metod, samt aktuell forskning inom området
- visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa en problemställning
- visa förmåga att självständigt söka, samla, värdera, kritiskt tolka och diskutera relevant information, bedöma behovet av empiriskt material samt välja lämplig metod
- kunna visa förmåga att kritiskt värdera sambandet mellan metod och resultat
- kunna tillämpa metoder för vetenskaplig problemlösning, genomföra litteratursökning och granskning samt självständigt kunna analysera, sammanställa och dra slutsatser utifrån ett teoretiskt och empiriskt material
- visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa förmåga att författa uppsatsen inom givna tidsramar i enlighet med vedertagna akademiska krav på språk och form
- visa förmåga att presentera uppsatsen på seminarium, genomföra opponering, både muntligt och skriftligt, samt i dialog med olika grupper
Handledning (inom kurstillfällets start och slutpunkt), obligatoriska seminarier (presentation och opposition), samt självstudietid (inkluderande självständig
undersökning och skriftligt arbete).
Riktlinjen är att uppsatsen skrivs i par.
Uppsats (14 hp) (UV) (lärandemål 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7)
Slutseminarium med muntlig redovisning och försvar av det egna examensarbetet samt kritisk granskning av annan students examensarbete (1hp) (UG) (Lärandemål 8)
Samtliga lärandemål bedöms individuellt.
För betyget godkänd på hela kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom väl godkänd uppsats.
Litteratur inom det specifika problemområdet för examensarbetet.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.