Kursplan våren 2029
Kursplan våren 2029
Benämning
Engelska och lärande: Språkundervisning i teori och praktik
Engelsk benämning
English Studies and Education: Language Teaching in Theory and Practice
Kurskod
EN813C
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för ämneslärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-11-19
Gäller från
2021-11-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: EN812C Engelska och lärande: Ungdomslitteratur och kultur (genomgången) eller EN843C Engelska och lärande: Text och kultur (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga att problematisera lärarens didaktiska val samt med kvalitativa metoder belysa lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning.
Innehåll
Kursen innebär fördjupad analys av relationer mellan olika kunskapssyn och lärande utifrån didaktiska perspektiv, utbildningskulturer, styrdokument, samt analys av lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning i spänningsfältet mellan läraruppdraget, elevers skilda erfarenheter och behov och i ljuset av skolverksamhetens institutionella villkor och ramar. Vidare inbegriper kursen ett fördjupat studium av forskningsmetodiska frågor och källkritik.
Lärandemål
Efter genomgången kurs ska studenten kunna
1. utforma, planera, motivera, och genomföra en kvalitativ intervju med en lärare på fältet om hens uppfattningar om lärande och engelsk språkundervisning
2. analysera och redovisa intervjudata med styrdokumenten, relevant forskning samt verksamhetens mål som utgångspunkt
3. problematisera relationer mellan kunskapssyn och lärande i förhållande till olika didaktiska perspektiv och val.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier, föreläsningar, klassrumsobservationer, självstudier, studiebesök och arbete i grupp.
Undervisningen bedrivs helt på målspråket.
Bedömningsformer
Prov 1 : Lärandemål 1, 2 och 3 examineras genom en muntlig redovisning av en skriftlig analys av lärares uppfattningar om lärande och språkundervisning.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Agarwal, Pooja K. and Bain, Patrice M. (2019). Powerful Teaching: Unleash the Science of Learning. Newark: John Wiley & Sons, Incorporated (355 s.)
Daniels, Harry, Lauder, Hugh and Porter, Jill (eds.). (2011).Educational Theories, Cultures and Learning. Routledge. (246 s.)
Kvale, Steinar. (2007). Doing interviews. Thousand Oakes: Sage Publications (157 s.)
Utbildningsdepartementet. Läroplan och kursplan i engelska för grundskolan samt läroplan och ämnesplaner för gymnasiet. (Tillgänglig via internet)
Dessutom tillkommer forskningsartiklar motsvarande ca 100 sidor
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).