Kursplan hösten 2025
Kursplan hösten 2025
Benämning
Engelska och lärande: Engelska i det kommunikativa klassrummet
Engelsk benämning
English Studies and Education: English in the Communicative Classroom
Kurskod
EN438B
Omfattning
4.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Engelska
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för KPU
Fastställandedatum
2024-02-15
Gäller från
2024-07-01
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument.
Innehåll
Kursen fokuserar skolans styrdokument, didaktik, lärande och språkundervisning för undervisning i engelska i ett F-3- eller ett 4–6-perspektiv. Vidare behandlar kursen bedömning för och av varje elevs lärande
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt granska de styrdokument som gäller för grundskolans undervisning i engelska med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
- bedöma och analysera elevers språkförmåga utifrån olika aspekter av elevers språkutveckling och i enlighet med skolans styrdokument
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.
Bedömningsformer
Båda målen examineras genom skriftlig analys i form av en reflektionsportfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2021). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (208 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket (73 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.