UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Engelska och lärande: Engelska i det kommunikativa klassrummet

Engelsk benämning

English Studies and Education: English in the Communicative Classroom

Kurskod

EN438B

Omfattning

4.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för KPU

Gäller från

2024-07-01

Fastställandedatum

2024-02-15

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper och medvetenhet om språkutveckling och språkundervisning samt förståelse för grundsynen på språkundervisning i skolans styrdokument.

Innehåll

Kursen fokuserar skolans styrdokument, didaktik, lärande och språkundervisning för undervisning i engelska i ett F-3- eller ett 4–6-perspektiv. Vidare behandlar kursen bedömning för och av varje elevs lärande

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna
  1. analysera och kritiskt granska de styrdokument som gäller för grundskolans undervisning i engelska med hjälp av centrala didaktiska och språkteoretiska begrepp
  2. bedöma och analysera elevers språkförmåga utifrån olika aspekter av elevers språkutveckling och i enlighet med skolans styrdokument

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av individuellt såväl som grupparbete, seminarier och föreläsningar. Med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål utvecklas arbetsformerna i samverkan mellan kursledaren, övriga medverkande lärare och studenterna.

Bedömningsformer

Båda målen examineras genom skriftlig analys i form av en reflektionsportfolio.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Lightbown, Patsy & Spada, Nina (2021). How languages are learned. Oxford: Oxford University Press. (208 s)
Lundahl, Bo (2022). Texts, Topics and Tasks. Teaching English in years 4–6. Lund: Studentlitteratur. (401 s)
Read, Carol (2007). 500 Activities for the Primary Classroom. Oxford: Macmillan Education (320 s)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan – praxis, begrepp, problem och möjligheter. Stockholm: Skolverket (73 s)
Skolverket (2022). Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet. Stockholm: Skolverket.
Dessutom tillkommer artiklar, skönlitterära berättelser, bilder, filmer och andra medietexter ca 200 s.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.