Grundnivå
Information bortom skärmar (4 hp)
Kursen ingår i huvudområdena datavetenskap och data- och informationsvetenskap och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i datavetenskap och i data- och informationsvetenskap.
Kursen består av två huvuddelar:
- Metoder för att undersöka användarupplevelse
- Design och implementation av en användarstudie
Kursen inkluderar följande moment:
- Metoder för att mäta och analysera mänskligt beteende i informationssystem
- Utvärderingsmetoder för användarupplevelse
- Genomförande av en användarstudie
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Kännedom om olika perspektiv för användbarhet och användarupplevelse
- exemplifiera användandet av både kvalitativa och kvantitativa dataanalysmetoder
- beskriva problematiken med mätbaserade metoder
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- utforma en användbarhetsstudie för att möta specifika forskningsmål, med givna begränsningar
- samla och analysera mätdata med syfte att studera användbarhetsaspekter och användarupplevelse
- dra slutsatser från både kvalitativa och kvantitativa data
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- jämföra alternativa studiedesigner med utgångspunkt från mål, validitet och etisk hantering av användare och användardata
Undervisning sker med föreläsningar, seminarier, workshops, samt ett slutseminarium där kursens projekt presenteras.
Kursen bedöms genom skriftliga rapporter (2,5 hp, UV) och grupparbete (5 hp, UG).
För betyget Godkänd krävs att samtliga uppgifter och grupparbetet genomförts och minst fått värderingen Godkänd.
För Väl godkänd krävs därutöver att minst hälften av de VG-grundande uppgifterna fått värderingen Väl godkänd.
- Sauro, Jeff & Lewis, James R. (2012). Quantifying the user experience: practical statistics for user research . San Francisco, Calif.: Morgan Kaufmann
- Tullis, Tom & Albert, Bill (2013). Measuring the user experience: collecting, analyzing, and presenting usability metrics. Second edition. Amsterdam: Elsevier/Morgan Kaufmann
Referenslitteratur:
- Beasley, Michael (2013). Practical web analytics for user experience: how analytics can help you understand your users. Waltham, MA: Morgan Kaufmann
- Moore, David S. & Notz, William (2012[2014]). Statistics: concepts and controversies. Eighth edition. New York: W.H. Freeman Company
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.