EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Innovationsprojekt

Engelsk benämning

Innovation Project

Kurskod

DA285B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska och engelska.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2022-08-29

Inrättandedatum

2021-12-14

Fastställandedatum

2021-12-17

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Minst 100 godkända högskolepoäng inom ett program.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Valbar kurs.

Syfte

Syftet med kursen är att studenten skall få insikt i och praktisk erfarenhet av hur det är att leda och arbeta i innovationsprojekt som fokuserar på en verklighetsförankrad utmaning utan någon specificerad lösning.
Kursens mål är att studenten tränar och utvecklar sin förmåga till lagarbete och ökar sin medvetenhet om hur man tillsammans kan utveckla innovativa och framgångsrika produkter. Studenterna tränas också i att få en förståelse för det omgivande samhället, trender, samt att kommunicera effektivt med potentiella framtida användare och intressenter av en produkt.

Innehåll

Varje student ingår i ett eller flera innovationsprojekt. I projekt jobbar deltagarna tillsammans för att ta fram en nyskapande lösning på en verklighetsförankrad utmaning. Projektgruppen ansvarar gemensamt för att projektet presenteras och dokumenteras på lämpligt vis, genom till exempel pitchar, produktpresentationer, resultatbeskrivning, projektplanering, ansvarsfördelning och erfarenheter/reflektioner.

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
  • kunskap om vad som krävs för att delta i ett innovationsprojekt
  • kunskap om och förståelse för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap
  • förståelse för hur den egna rollen och professionen relaterar till andra kompetenser och ämnesdiscipliner
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna visa förmåga:
  • till lagarbete och samverkan i grupper sammansatta utifrån olika ämnesdiscipliner
  • att inom en projektgrupp planera, genomföra, leda, utvärdera och utveckla innovationsprocesser som syftar till att utifrån en utmaning utveckla idéer till konkreta värden för en målgrupp
  • att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar inför, och i dialog med olika målgrupper
  • att aktivt bidra i projektarbetet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna visa:
  • insikt i en innovations möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för dess nyttjande inbegripet sociala, etiska och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter
  • förmåga att samla in, tolka och värdera data för att göra bedömningar med avseende att utveckla en innovativ och behovsorienterad lösning på en verklighetsförankrad utmaning
  • förmåga att reflektera över sin roll och utveckling i relation till kursen, projektet och lösningen

Arbetsformer

Under kursens gång anordnas ett antal föreläsningar/seminarier/workshops/presentationer kring olika aspekter. Under projektet kommer studenten att tillbringa en stor del av sin tid utanför schemalagd undervisning på universitetet och förväntas här samarbeta med andra i projektet för att hitta tider och arbetsformer som fungerar. Varje projekt får också stöd av handledare för att föra projektet framåt.

Bedömningsformer

Studenternas prestationer bedöms genom ett antal olika aktiviteter. För att bli godkänd på hel kurs krävs:
  • aktivt deltagande på samtliga schemalagda seminarier samt bidragande till projektgruppen och dess leverabler (10 hp)
  • godkänt individuellt reflektionsdokument, godkänd individuell projektdagbok samt godkänd på tillhörande individuella presentationer och redovisningar (5 hp)

Kurslitteratur

Studenten förväntas söka, värdera och använda relevant ämnes-/projekt-/praktikspecifik litteratur på egen hand eller i samråd med lärare/handledare.
Litteratur relaterat till de olika områdena som kursen täcker kommer publiceras på lärplattformen under kursens gång.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.