Grundnivå
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- CD122A Databaser (7,5 hp)
- CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD133A Människa-datorinteraktion (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
Kursens syfte är att studenten introduceras för de tankesätt, färdigheter, modeller, metoder och verktyg som innefattas i begreppet programvaruteknik och att låta studenten skapa förståelse och praktiska färdigheter om begrepp, modeller, metoder och standarder som används inom utveckling av datorbaserade informationssystem. Kursen syftar även till att studenten introduceras till projektarbete och att utveckla studentens förmåga att skapa, planera, delta i och koordinera projekt inom datateknik, samt reflektera över sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter.
Huvudsakligt innehåll:
- Processer och modeller för
- Kravinsamling och kravhantering
- Design och implementation
- Verifiering och validering
- Projekthantering
- Gruppdynamik
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara projekts funktion i en organisation och relationen mellan projekt och omgivande aktörer och intressenter,
2. redogöra för betydelsen av grupprocesser, planering och utvärdering i projektsammanhang.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. planera, genomföra och rapportera en process för ett projekt där processen omfattar kravinsamling och kravhantering, design och modellering, implementation samt verifiering och validering,
4. tillämpa teorier, modeller, metoder och begrepp i praktiskt projektarbete och vid analys av ett projekt bl.a. utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
5. använda digitala verktyg för att stödja projektarbete och systemutveckling,
6. hantera samspelet mellan individer i projektarbete där gruppmedlemmar har olika bakgrund och erfarenhet,
7. muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera slutsatser och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
8. analysera processmodeller, modeller eller metoder för att stödja strukturerade arbetssätt under systemets livslängd med utgångspunkt från ett teoretiskt resonemang och med hänsyn till ett praktiskt genomförande,
9. reflektera kring betydelsen av samarbete och ledarskap i diversifierade projektgrupper,
10. reflektera kring människors ansvar i utvecklandet av programvara med hänsyn till sociala, ekonomiska och arbetsmiljöaspekter,
11. värdera och identifiera behov av ytterligare kunskap och självständigt inhämta kompletterande kunskaper
Föreläsningar, övningar och laborationer, projekt med projekthandledning och seminarier och självstudier.
För godkänt betyg krävs:
- godkänd tentamen (3 hp, TH) (Lärandemål 1, 2, 8).
- godkänt aktivt deltagande i projektarbete (7 hp, UG) (Lärandemål 3-11).
- godkända muntliga redovisningar och godkända skriftliga inlämningsuppgifter och rapporter relaterade till projektarbete (2 hp, UG) (Lärandemål 3-11)
- godkända individuella rapporter (3 hp, TH) (Lärandemål 2, 9).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Sommerville, I. (2015) Software Engineering, Global Edition (10th edition), Pearson.
Information om ytterligare fördjupningsmaterial som artiklar, webbreferenser och kompletterande föreläsningsmateriel ges vid kursstart.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.