Grundnivå
- Grundläggande behörighet + Matematik 4
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
- Klass och objekt
- Olika typer av beroenden mellan klasser
- Inkapsling
- Polymorfism
- Generalisering
- Arv av implementation kontra arv av gränssnitt
- Abstrakta metoder och klasser
- Enklare samlingar av objekt, exempelvis enkel- och dubbellänkade listor
- Klassbibliotek
- Händelsehantering och grafiska gränssnitt
- Diagram för att dokumentera objektorienterad kod
- Introduktion till programspråksparadigm
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara grundläggande begrepp inom objektorienterad programmering
2. redogöra för skillnader mellan imperativ (procedurell) och objektorienterad programmering, samt för- och nackdelar med olika programspråksparadigm,
3. förklara och ge exempel på olika sätt att organisera samlingar av objekt
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. konstruera mindre objektorienterade program där polymorfism nyttjas för att ge objekt generaliserat beteende,
5. nyttja objektorienterade ramverk för att utforma och integrera grafiska gränssnitt och händelsehantering i program,
6. använda lämpliga klassbibliotek vid implementation av program, 7. använda diagram som verktyg för att utforma, kommunicera och dokumentera objektorienterad design
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
8. motivera val av lämpliga kontrollstrukturer och klasser vid konstruktion av ett objektorienterat program.
Föreläsningar, laborationer, självstudier och inlämningsuppgifter med handledning.
För godkänt betyg krävs
- godkända laborationer (UG, 2 hp) (Lärandemål 4-8).
- godkänd skriftlig och muntlig redovisning av inlämningsuppgifter (UG, 2 hp) (Lärandemål 4-8).
- godkänd skriftlig tentamen (TH, 3,5 hp) (Lärandemål 1-3, 8).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- Deitel, H and Deitel, P. J. (2019) Java How to Program, Late Objects (11th edition), Pearson Education
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.