Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 4.
CTDVA Datavetenskap
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i
Datateknik.
- Grundläggande programkonstruktioner
- Konstruktion av enkla algoritmer
- Datatyper
- Uttryck, operatorer och operander
- Variabler
- Villkor
- Iterationer
- Sekvenser
- Minneshantering
- Funktioner och parametrar
- Rekursion
- Testning
- Felsökning
- Utvecklingsmiljöer (editor, kompilator, felsökningsprogram)
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara grundläggande begrepp inom imperativ programmering,
2. förklara och ge exempel på enkla algoritmer
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
3. konstruera och implementera algoritmer för att lösa enkla uppgifter
4. utföra grundläggande testning av ett program
5. strukturera program så att de blir enkla att förstå och förändra
6. genomföra felsökning med stöd av källkod och möjlighet att exekvera programmet
För godkänt betyg krävs:
godkända laborationer (UG, 2 hp) (Lärandemål 3-6)
godkänt projekt vid muntlig redovisning (UG, 2 hp) (Lärandemål 3-6).
godkänd skriftlig tentamen (TH, 3,5 hp) (Lärandemål 1-3).
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
Föreläsningar, laborationer, projekt med projekthandledning och självstudier.
- Zelle, J. M., (2016) Python Programming: An Introduction to Computer Science (third edition). Franklin, Beedle & Associates Inc
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.