Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Byggd miljö: Demokrati, medborgardialoger och hållbar planeringsprocess
Engelsk benämning
Built Environment: Democracy, Citizen Dialogues and Sustainable Planning Process
Kurskod
BY236H
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2022-03-07
Fastställandedatum
2022-09-12
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
• BY215H, Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp,
• BY216H, Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
• BY217H, Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Innehåll
Syftet med denna kurs är att tydliggöra förutsättningar och former för boende- och brukarinflytande i byggande och planering, med fokus på klimatanpassning och resiliens.
Under kursen utvecklar studenterna sina kunskaper om användarcentrerade och medborgarinvolverande metoder i planering och byggande. Kursen behandlar mänsklig interaktion i staden på en mesonivå och i det större urbana sammanhanget. Kursen fördjupar studenternas kunskaper om klimatanpassning och den roll medborgardialoger och medborgardeltagande kan spela i en sådan process. Klimatanpassning kommer under kursen att behandlas i form av anpassningar av naturliga, mänskliga och ekonomiska system som svar på faktiska eller förväntade effekter av klimatförändringarna. Kursen fokuserar också betydelsen av samhällsengagemang i vidtagandet av klimatåtgärder, i form av människors medvetenhet och handlande i miljöprocesser och genom tillämpning av sociala och miljömässiga metoder. I detta sammanhang utvecklar kursen också studenternas förståelse för hur samhällsvetenskapliga metoder kan tillämpas i genomförande och analys av kvalitativa studier, såsom intervju- och dokumentstudier.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1) redogöra för centrala begrepp, verktyg och metoder för samhällsdeltagande och lokal klimatanpassning
2) utforma en handlings- och kommunikationsplan för medborgarengagemang i en stadsbyggnadsprocess
3) analysera politiska dokument och deras implikationer för klimatanpassad design
4) kommunicera klimatanpassade designlösningar effektivt med hjälp av skriftligt och visuellt material
5) kritiskt analysera förutsättningar för och tillämpning av klimatpolitiska mål, samhällsstyrning och medborgarinflytande i stadsutveckling
Arbetsformer
• Projekt för identifierande av handlings- och kommunikationsstrategier för medborgarengagemang i hållbar urban gestaltning, genomfört i grupp
• Individuell rapport
• Föreläsningar
• Övningstillfällen genomförda på plats i stadsmiljön
• Handledning
Bedömningsformer
• Redovisning och inlämning av rapport omfattande gruppens projekt (5 hp) (UV) (1, 2, 3, 4)
• Individuell rapport (2,5 hp) (UG) (1, 4, 5)
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Rapport omfattande gruppens projekt är väl godkänd.
Kurslitteratur
• Blomberg, J. & Svensson, J. (senaste upplagan). Plan- och bygglagen: en kommentar. Norstedts Juridik, Stockholm. [Elektronisk resurs]
• Bornemark, J. m.fl. Medborgardialog: om det svåra i att mötas – praktikers reflektioner om ett av demokratins viktigaste verktyg. Stiftelsen Arkus, Stockholm.
• Bryer, T. A. & Prysmakova-Rivera, S. (senaste upplagan). Poor participation: fighting the wars on poverty and impoverished citizenship. Lexington Books, Lanham.
• Hickey, S. & Mohan, G. (red.) (senaste upplagan). Participation: from tyranny to transformation? Exploring new approaches to participation in development. ZED Books, London.
• Larsen, A. K., Sewpaul, V. & Hole, G. O. (Eds.). (senaste upplagan). Participation in community work: international perspectives. Routledge, Abingdon, Oxon.
• Repstad, P. (senaste upplagan). Närhet och distans – Kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Studentlitteratur, Lund.
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.