Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Byggd miljö: Den urbana miljön – resiliens, klimat och hållbar infrastruktur
Engelsk benämning
Built Environment: The Urban Environment – Resilience, Climate and Sustainable Infrastructure
Kurskod
BY235H
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Inrättandedatum
2022-03-07
Fastställandedatum
2022-09-12
Gäller från
2024-09-02
Behörighetskrav
• BY215H, Byggd miljö: Introduktion till arkitektur och byggande ur ett hållbarhetsperspektiv, 7,5 hp,
• BY216H, Byggd miljö: Byggnadens gestaltning, användare och sammanhang, 7,5 hp
• BY217H, Byggd miljö: Klimatneutralt byggande och digitala verktyg, 15 hp
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Byggd miljö
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Byggd miljö på nivå 31-60 hp och kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Byggd miljö.
Innehåll
Syftet med kursen är att introducera viktiga teman i hållbar urban gestaltning genomförd i samråd och samverkan med stadens användare och med tonvikt på grön och hållbar mobilitet i den byggda miljön. Utgångspunkten är en fördjupad kunskap om utgångspunkter för hållbar och resilient planering och om grön infrastruktur.
Kursen introducerar studenterna till viktiga designstrategier med fokus på hållbara infrastrukturlösningar och grön mobilitet. Från en användarutgångspunkt fördjupas studenternas kunskaper om urban resiliens och staden som mikroklimat. Stadens utveckling med avseende på mobilitet utgör kärnan i denna kurs, som fördjupar studenternas förståelse av hur byggnader, som stadskomponenter, kopplas till andra delar av staden, såsom gatunät, transportsystem, vegetation, gång- och cykelvägar, dagvatten, avloppssystem och många andra infrastrukturrelaterade komponenter. Studenterna utvecklar kunskaper om naturbaserade lösningar och får en fördjupad förståelse för tekniska lösningar och hur material för beslutsfattande kring designlösningar på stadsnivå utvecklas. Studenterna stiftar bekantskap med simuleringsprogram och andra digitala verktyg som används i sådana beslutsprocesser och för bedömningar av urban klimatprestanda på olika planeringsnivåer.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1) redogöra för förutsättningarna för utformning och planering av hållbara stadsområden
2) göra medvetna designval avseende blåa och gröna, naturbaserade lösningar för en resilient urban miljö
3) utforma och utarbeta ett designförslag för en resilient stadsmiljö
4) kommunicera sina gestaltningar med hjälp av digitala verktyg och producera visuella objekt
5) simulera och återge urbana klimatkomfortförhållanden med hjälp av olika simuleringsprogram och digitala verktyg
6) utifrån relevanta underlag fatta integrerade designbeslut för stadsrum och platser kännetecknade av resiliens och goda klimatförhållanden
Arbetsformer
• Designprojekt, genomfört i grupp
• Teknisk rapport med simuleringsanalys och visualiseringar, genomförd individuellt
• Föreläsningar
• Gruppövningar
• Handledning av programvaror och digitala verktyg
• Studiebesök
Bedömningsformer
• Redovisning och inlämning av projektrapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt (3 hp) (UV) (2, 3, 4, 5, 6)
• Individuell teknisk rapport med simuleringsanalys och visuella objekt (3 hp) (UV) (4, 5)
• Aktivt deltagande vid övnings- och handledningstillfällen (1,5 hp) (UG) (1, 2). För omexamination av övnings- och handledningstillfällen ges möjlighet till skriftlig eller i vissa fall muntlig komplettering.
För betyget godkänd på kursen krävs att samtliga examinationer är godkända.
För betyget väl godkänd krävs dessutom att Projektrapport omfattande gruppens gestaltningsprojekt och Individuell teknisk rapport är väl godkända.
Kurslitteratur
- Alves Beloqui, A I. (senaste upplagan). Combining green-blue-grey infrastructure for flood mitigation and enhancement of co-benefits / Alida I. Alves Beloqui
- Brears, R. C. (senaste upplagan). Blue and Green Cities The Role of Blue-Green Infrastructure in Managing Urban Water Resources. London: Palgrave Macmillan UK.
- Mega, V. P. (senaste upplagan). Conscious Coastal Cities Sustainability, Blue Green Growth, and The Politics of Imagination. Cham: Springer International Publishing.
- Rassia, S. Th. (senaste upplaga). Cities for Smart Environmental and Energy Futures. Impacts on Architecture and Technology. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg.
- Roe, J. & McCay, L. (senaste upplagan). Restorative cities urban design for mental health and wellbeing. London: Bloomsbury Visual Arts.
- Vad är resiliens? En introduktion till forskning om social-ekologiska system. Stockholm Resilience Centre. [Elektronisk resurs]
Kompletterande vetenskapliga artiklar tillhandahålles elektroniskt.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.