UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2024

Kursplan våren 2024

Benämning

Arkitekturhistoria och stadsutveckling

Engelsk benämning

History of Architecture and Urban Development

Kurskod

BG120A

Omfattning

10 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2023-08-28

Inrättandedatum

2021-11-19

Fastställandedatum

2023-05-31

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenten utveckla grundläggande kunskaper om hur staden och dess byggnader har utvecklats över tid som svar på den omgivande kulturella och fysiska miljön.

Innehåll

Kursen behandlar arkitekturhistoria och stadsutveckling i ett bredare geografiskt perspektiv, allt från antika Mesopotamien till städer i nutida Sverige. Kursen behandlar också framtida städer och de krav som kommer att behöva uppfyllas, med särskild inriktning på den svenska staden och dess byggnader. Utifrån utvalda stadsplaner och byggnader studeras hur den omgivande fysiska och kulturella miljön påverkat arkitekturen och i viss mån även hur ny byggteknik påverkat arkitekturen. Förutom byggnader ingår även en kort introduktion av stadsplaneideal och bostädernas utformning under olika arkitekturhistoriska epoker

Lärandemål

Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten:
1. kunna redogöra för arkitekturhistorisk utveckling,
2. kunna redogöra för grundläggande arkitektoniska begrepp och uttryck som används i stadsplanering och arkitektur,
3. kunna förklara olika arkitekturepokers koppling till det omgivande samhället.
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten:
4. kunna förklara olika stads- och husplaner utifrån det kulturella och miljömässiga sammanhanget.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten:
5. kunna bedöma en byggnads sannolika byggnadstid och göra en enkel beskrivning och analys av byggnadens arkitektur och tidstypiska särdrag,
6. kunna identifiera sitt egna behov av ytterligare kunskap inom ämnet arkitekturhistoria och stadsutveckling och ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Arbetsformer

Kursen ges på distans.
Undervisning sker digitalt på distans genom föreläsningar, inlämningsuppgifter, seminarier och stadsvandring. Inlämningsuppgifter redovisas muntligt och skriftligt. Studenten kan genomföra stadsvandring i Malmö eller genomföra stadsvandring på egen hand på egen ort enligt separata instruktioner. I inlämningsuppgifter ingår obligatorisk närvaro vid redovisningar och seminarier samt genomförd stadsvandring.

Bedömningsformer

För betyget Godkänd krävs
• Godkända inlämningsuppgifter (6,0 hp) (Lärandemål 4,5,6)
• Godkänd skriftlig tentamen (4,0 hp). (Lärandemål 1,2,3)
.
För betyget Väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på den skriftliga tentamen.

Kurslitteratur

• Björk, C., Reppen, L.; Så byggdes staden, AB Svensk Byggtjänst (2018)
• Mofett M. et al.: A World History of Architecture, Laurence King Publishing Ltd, London. (senaste utgåva)
Undervisningen byggs helt kring kursmaterial som ges via Internet.
Referenslitteratur:
• Björk, C., Nordling, L., Reppen, L., Så byggdes villan – svensk villaarkitektur från 1890-2010. Stockholm, Forskningsrådet Formas. (2015)
• Boverket; Byggnaders särdrag 1880-1960. (1996)

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.