Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Bioanalytisk metodik
Engelsk benämning
Bioanalytic Methodology
Kurskod
BA142C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-11-28
Gäller från
2018-03-22
Behörighetskrav
För tillträde till kursen skall studenten ha genomgått programmets kurser i termin 1 och 2 med godkända resultat omfattande minst 45 högskolepoäng.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets fjärde termin
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska utveckla teoretiska och praktiska kunskaper i analytiska och preparativa metoder av biomolekyler. Vidare ska studenten utveckla kunskap om joniserande strålning och få kännedom om lagar och författningar inom hälso- och sjukvårdens område.
Innehåll
Kursen består av 4 delkurser:
Delkurser
1. Bioanalys, 8 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier som belyser extraktion, kromatografi, spektroskopi och elektrofores av biomolekyler i relation till deras kemiska och fysikaliska egenskaper. Vidare diskuteras kvalitativ och kvantitativ analys relaterat till genomgångna metodiker.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för preparering, identifiering och kvantifiering av biomolekyler samt känna till metodernas användningsområden och begränsningar,
2. redogöra för principerna kring provupparbetning med anrikning och derivatisering samt kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och,
3. visa förmåga att identifiera och beskriva faktorer som påverkar mätkvalitet för genomgångna metoder.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-3 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sig med enskilda studier.
Delkursens bedömningsformer
Betygen U, G och VG används på delkursen. Skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning om lärandemål 1-3 i delkurs 1 är uppfyllda. Fokus vid bedömning av lärandemål 1-3 ligger i förmågan att förstå funktioner, förlopp och samband för analytiska och preparativa metoder av biomolekyler.För att erhålla betyget G respektive VG krävs att den skriftliga individuella salstentamen är godkänd respektive väl godkänd enligt kriterier i studiehandledningen. Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
2. Laborationskurs, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ingår laborationsmetodiker som belyser extraktion, kromatografi och elektrofores av biomolekyler.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra kvalitativa och kvantitativa analyser som inbegriper provupparbetning med anrikning och derivatisering, kromatografi, spektroskopi och elektrofores av biomolekyler,
2. bearbeta, kritiskt granska analysresultaten och jämföra data med förväntade resultat och
3. dokumentera och redovisa resultat på ett vetenskapligt sätt.
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna består av förberedande föreläsning, laborationer och reflektion i grupp. För att nå lärandemål 1-2, hålls förberedande föreläsning samt genomförs laborationer i grupper om 2-3 personer, vilket ska främja diskussion mellan studenterna. Lärandemål 2 nås dessutom, tillsammans med lärandemål 3, via den skriftliga presentationen av resultaten i en laborationsrapport. Laborationerna är obligatoriska. Vid frånvaro vid obligatoriska praktiska moment ska studenten genomföra laborationen vid ett senare tillfälle enligt beslut av examinator.
Delkursens bedömningsformer
Betygen U och G används på delkursen. Lärandemål 1 bedöms utifrån studentens laborativa prestationer och via individuellt skriftligt inlämnade resultat. Lärandemål 2-3 bedöms utifrån den individuella skriftliga presentationen av resultaten i laborationsrapporten. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1-2 ligger på studentens förmåga att förstå och tillämpa de i kursen ingående laborationsmetodikerna, medan fokus vid bedömningen av lärandemål 3 ligger på studentens förmåga att presentera resultaten på ett tydligt, vetenskapligt sätt enligt gällande skrivanvisningar i laborationsrapporten. För att erhålla betyget G krävs att den laborativa färdigheten bedöms som god och att den skriftliga presentationen är godkänd.
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas kärnfysikaliska grunder samt strålningsfysik och strålskydd. Arbetsmiljö och hälsoeffekter inom det strålningsfysikaliska området belyses och diskuteras.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs skall studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning.
Delkursens arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1-4 presenteras kursinnehållet vid föreläsningar varefter studenten fördjupar sig med enskilda studier.
Delkursens bedömningsformer
Betygen U, G och VG används på delkursen. Skriftlig individuell salstentamen utgör underlag för bedömning om lärandemål 1-4 i delkurs 3 är uppfyllda. Fokus vid bedömning av lärandemål 1-4 ligger i studentens förmåga att förstå funktioner, förlopp och samband för kärnfysikaliska grunder samt strålningsfysik och strålskydd.För att erhålla betyget G respektive VG krävs att den skriftliga individuella salstentamen är godkänd respektive väl godkänd enligt kriterier i studiehandledningen.
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Delkursens innehåll
Under delkursen behandlas sekretesslagen och tystnadsplikt, hälso- och sjukvårdslagen, lagen om patientsäkerhet samt avvikelsehantering, Lex Maria och disciplinpåföljdsprocessen.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten:
1. känna till och förstå sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet.
Delkursens arbetsformer
För att nå lärandemålen i delkursen utgörs undervisningen av föreläsningar, enskilda litteraturstudier och seminarier med gruppdiskussioner. Föreläsningarna och seminarier i denna delkurs är obligatoriska.
Delkursens bedömningsformer
Betygen U och G används på delkursen. För att erhålla betyget G krävs närvaro på föreläsningarna eller godkänd skriftlig ersättningsuppgift, för att ta del av Hälso- och sjukvårdslagars kontext som utgör förutsättning för genomförandet av seminariet. Därtillutgörstudentens individuella presentation av ett disciplinärende samt deltagande i gruppdiskussionen vid det obligatoriska seminariet underlag för bedömning av om lärandemålet är uppfyllt. Fokus vid bedömningen av lärandemål 1 ligger i förmågan att förstå genomgångna lagars tillämpning inom hälso- och sjukvård samt tandvård. Vid frånvaro i samband med obligatoriska moment ska en skriftlig ersättningsuppgift göras, enligt beslut av examinator.
För att få G på hela kursen krävs godkänt betyg på alla delkurser. För att få VG på hela kursen krävs VG på delkurs 1 samt godkänt betyg på delkurs 2-4.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat
Lärandemål
Kursen består av 4 delkurser:
1. Bioanalys, 8 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva olika tekniker för kvantifiering och identifiering av biomolekyler,
2. kvalitetssäkra kvantitativa och kvalitativa analysmetoder
3. redogöra för principerna kring kromatografiska, spektroskopiska och elektrokemiska metoder och
4. diskutera ekonomi och hållbar utveckling relaterat till bioanalytiska metoder
2. Laborationskurs, 2 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. planera och självständigt genomföra analyser samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för olika typer av joniserande strålning och deras hälsoeffekter,
2. beskriva funktionen hos olika detektorer som används inom strålskyddsområdet,
3. arbeta med radioaktivt material samt kunna redogöra för den lagstiftning som berör området, och
4. ge exempel på medicinska tillämpningar av joniserande strålning
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. redogöra för sekretesslagen, hälso- och sjukvårdslagen samt lagen om patientsäkerhet
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger på studentaktiva arbetsformer.De varierar för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion ; litteraturstudier, föreläsningar, reflektion i studiegrupper, seminarier samt laborationer med reflektion i studiegrupper. Obligatoriska moment i kurserna är kursintroduktion, seminarier och laborationer.
Bedömningsformer
I delkurs 1 och 3 genomförs examinationen i form av en skriftlig individuell uppgift. Bedömning av lärandemålen i delkurs 2 , görs utifrån studentens laborativa prestationer och utifrån skriftliga och muntliga redogörelser. Samtliga laborationer ska vara godkända.
Delkurs 4 examineras genom obligatoriska seminarium och aktivt deltagande i gruppdiskussioner
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Bioanalys, 8 hp
Wilson K, Walker J, (2010) Principles and Techniques of Biochemistry and Molecular Biology. 7:e upplagan. New York, Cambridge University Press. 250 s.
2. Laborationskurs, 2 hp
Laborationskompendium. 20 s.
3. Joniserande strålning, 3.5 hp
Isaksson, M.(2010) Grundläggande strålningsfysik. Studentlitteratur, Lund, 300 s.
4. Hälso- och sjukvårdslagar, 1.5 hp
Hälso- och sjukvårdslagen, 2017:30.
Patientsäkerhetslagen, 2010:659.
Region Skåne, (2014) Tystnadsplikt och sekretess i vården. >https://vardgivare.skane.se< PDF (2014-04-24)
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter delkurs 1+2 respektive delkurs 3+4. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen.