Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Anatomi, fysiologi och sjukdomslära inom biomedicinsk laboratorievetenskap
Engelsk benämning
Anatomy, Physiology and Internal Medicine within Biomedical Laboratory Science
Kurskod
BA112F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2023-12-12
Gäller från
2024-11-11
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Biologi 2, Fysik 1a eller Fysik 1b1 + 1b2, Kemi 2, Matematik 3b eller Matematik 3c eller Matematik C
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Biomedicinsk laboratorievetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Nivå 1-30 hp. Kursen ingår i programmets första termin.
Innehåll
Kursen syftar till att studenterna ska förvärva kunskaper om människokroppens uppbyggnad och normala funktioner samt folksjukdomar och grundläggande fysiologisk metodik.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
Anatomi och Fysiologi, 7.5 hp
Delkursens innehåll
Delkursen ger en allmän introduktion om vävnader, hud, skelett och muskler. Vidare behandlas anatomisk uppbyggnad och normala fysiologiska funktioner hos nervsystemet med sinnesorganen, cirkulationsorganen med blodcirkulationen och blodet, andningsorganen och respirationen, matspjälkningsorganen och digestionen, njurar och urinvägar samt det endokrina systemet.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för människokroppens olika organ, organsystems uppbyggnad och dess normala funktioner med utgångspunkt i medicinsk terminologi, och
2. identifiera olika fysiologiska mätmetoder såsom EKG, lungfunktion och blodtrycksmätning.
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer är varierande och syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Undervisningen består av salsföreläsningar, inspelade föreläsningar, litteraturstudier, seminarier och digitala moment (lärandemål 1 och 2).
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 bedöms genom individuell skriftlig examination. . Fokus vid bedömning av studenternas samtliga prestationer ligger på förmågan att redogöra för människokroppens olika organ och identifiera fysiologiska mätmetoder vid undersökning av organens normala funktion. För betyget godkänt på delkursen krävs betyget godkänt på den skriftliga individuella examinationen. För betyget väl godkänt på delkursen krävs betyget väl godkänt på den skriftliga individuella examinationen. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
2. Fysiologiska mätmetoder, 4 hp
Delkursens innehåll
Kunskaper om fysiologiska mätmetoder som elektrokardiografi, lungfunktionstest samt puls- och blodtrycksmätning inhämtas under delkursen. Vidare ger delkursen en introduktion till neurofysiologiska mätmetoder, medicinsk ultraljudsdiagnostik samt grundläggande statistik kopplad till metoderna.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. tillämpa och beskriva olika fysiologiska mätmetoder såsom EKG, lungfunktion och blodtrycksmätning kopplat till bakomliggande fysiologi,
2.kritiskt granska och analysera metodernas resultat med koppling till relevant forskning och statistik, och
3. genomföra basal neurologisk metodik och medicinsk ultraljudsdiagnostik samt utföra enklare analyser av detta.
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer är varierande och syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Laborationer, praktiska moment i kontakt med den kliniska verksamheten, muntliga och skriftliga uppgifter, gruppövningar och digitala moment (lärandemål 1-3). Närvaro är obligatorisk vid laborationer och gruppövningar.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 – 3 bedöms genom prestation vid laborationer, gruppövningar, individuella laborationsrapporter och muntlig redovisning. Fokus vid bedömning av studentens prestationer kopplat till samtliga lärandemål ligger på förmågan att tillämpa olika fysiologiska mätmetoder, kritiskt granska erhållna analysresultat samt genomföra basal neurologisk och ultraljudsdiagnostik. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G krävs att obligatoriska moment är genomförda, samt att laborationsrapporten och den muntlig redovisningen är godkända. För VG krävs dessutom väl godkänd laborationsrapport. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
3. Sjukdomslära, 3.5 hp
Delkursens innehåll
Kunskaper om de medicinska sjukdomarna bearbetas och relateras till sjukdomarnas epidemiologi, etiologi, symtom, diagnostik och behandling. Varje sjukdomstillstånd uppmärksammas dessutom ur ett genus, etniskt, kulturellt samt medicinskt etiskt perspektiv samt relateras till aktuell forskning.
Delkursens lärandemål
etiologi, symtom, diagnostik och behandling. Varje sjukdomstillstånd uppmärksammas dessutom ur ett genus, etniskt, kulturellt samt medicinskt etiskt perspektiv samt relateras till aktuell forskning.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för medicinska sjukdomar samt förklara hur organ och organsystem påverkas av dessa sjukdomar,
2. förklara dessa sjukdomars epidemiologi, etiologi samt beskriva deras symtom, diagnostik och behandlingsprinciper, kopplat till aktuell forskning,
3. identifiera de sjukdomstillstånd som kan relateras till ett genus-, etniskt-, kulturellt-, miljörelaterat- samt medicinsktekniskt perspektiv, och
4. tillämpa grundläggande vetenskaplig/medicinsk- och akademisk kommunikation i tal och skrift.
Delkursens arbetsformer
Samtliga arbetsformer är varierande och syftar till studentens aktiva deltagande och reflektion. Undervisningen består av gruppövningar, kamratgranskning, muntlig och skriftlig uppgift samt digitala moment (lärandemål 1 – 4). Närvaro är obligatorisk vid gruppövningar.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 bedöms genom en skriftlig individuell uppgift och muntlig redovisning. Lärandemål 4 bedöms även genom kamratgranskning. Fokus vid bedömning av studenternas prestationer kopplat till samtliga lärandemål ligger på förmågan att redogöra för medicinska sjukdomar och förklara och beskriva deras symptom, identifiera kopplingar till genus-, etniskt-, kulturellt-, miljörelaterat- samt medicinsktekniskt perspektiv. Vidare granskas förmågan att kommunicera akademiskt i tal och skrift. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G krävs att obligatoriska moment är genomförda samt att skriftlig och muntlig uppgift är godkänd. För VG krävs dessutom en väl godkänd skriftlig uppgift. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
För att bli godkänd på hela kursen krävs betyget G på samtliga delkurser.
För att bli väl godkänd på hela kursen krävs dessutom betyget VG på delkurserna 1 och 3.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur
Kurslitteraturen är gemensam för samtliga delkurser.
Sand O, Sjaastad Ö, Haug E, Bjåle J G, (2018) Människokroppen. Fysiologi och anatomi (3:e upplagan). Stockholm: Liber AB. 400 s.
Jonsson B, Wollmer P (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm:Liber. 150 s.
Olsson A, (2022) Ekokardiografi. Ultraview: Stockholm. 60 s.
Ericson E, Ericson T, (2012) Medicinska sjukdomar. Lund: Studentlitteratur AB. 300 sidor.
Vetenskapliga artiklar tillkommer (15 s.)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.