Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Interkulturell kommunikation
Engelsk benämning
Intercultural Communication
Kurskod
AK401F
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-01-15
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Syfte
Syftet med kursen är att studenten ska tillägna sig en medvetenhet och kunskap om kultur, att förstå grundläggande begrepp och processer. Kursen syftar också till att belysa ett analytiskt förhållningssätt till egna och andras värderingar.
Innehåll
Kursen behandlar dels språk och olika kommunikationsmönster, dels kulturbegreppet och kulturella normer och värderingar. Dessa begrepp diskuteras inledningsvis på kursen tillsammans med andra centrala begrepp inom området för interkulturell kommunikation.
Kursen innehåller följande moment varje moment motsvarar 7,5hp.
1. Språket och kulturen – kulturell perception och kommunikationen i mångkulturella möten: I detta moment behandlas kommunikation och identitet. Identitetsbegreppet problematiseras på basis av interkulturella relationer mot bakgrund av teoretiska modeller och synsätt.
2. Interkulturalitet: I detta moment är den praktiska kulturkompetensen i fokus. Ur ett interkulturellt perspektiv behandlar detta moment å enda sidan samtalsstrategier, kommunikativ kompetens, värderingar och attityder, å andra sidan samhälls- och kulturvetenskaplig forskning och dess tillämpning.
Lärandemål
Syftet med kursen är att de studerande efter genomgången kurs skall ha grundläggande kunskaper om och ett kritiskt förhållningssätt till centrala problemområden inom det flervetenskapliga ämnesområdet Interkulturell kommunikation.
Kunskaper och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten:
- ha goda kunskaper om grundläggande begrepp och processer inom området för interkulturell kommunikation,
- ha en god förståelse för social interaktion,
- ha en god förståelse för kulturmöten och den kommunikation som sker i dessa,
- vara förtrogen med analyser av kulturmötet, dess termer och begrepp, med särskild hänsyn till etniska och genusrelaterade aspekter, samt de metoder som används inom ämnesområdet interkulturell kommunikation,
- ha förståelse för komplexiteten i den kommunikation som försiggår i interkulturella möten
Färdigheter och förmågor
Efter avslutad kurs skall studenten:
- kunna uttrycka sig reflekterande och objektivt kring kursens innehåll i tal och skrift,
- kunna göra kopplingar mellan teorier och en kommande yrkesverksamhet,
- kunna referera till relevanta vetenskapliga texter inom ämnesområdet
Värderingsförmågor och förhållningssätt
Efter avslutad kurs skall studenten:
- uppvisa en förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom ämnesområdet interkulturell kommunikation
- uppvisa ett kritiskt förhållningssätt till ämnesområdets centrala teoribildningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
Arbetsformer
Undervisningen ges i form av föreläsningar och seminarier varvat med praktiska gruppövningar. Kursen präglas av ett problem- och temaorienterat arbetssätt , vilket innebär att studenter och lärare tillsammans diskuterar olika sätt att förhålla sig i frågor som rör kursinnehållet. Detta arbetssätt ställer också krav på studenternas självstudier och förmåga att ta ansvar.
Bedömningsformer
Studentens prestationer examineras genom fyra fördjupningsuppgifter och en avslutande skriftlig tentamen.
1. Uppgift 1 (Moment 1): Skriftlig inlämning individuellt(1 hp)
2. Uppgift 2 (Moment 1): Skriftlig inlämning gruppvis (2,5 hp)
3. Uppgift 3 (Moment 2): Muntligt seminarieredovisning gruppvis (2 hp)
4. Uppgift 4 (Moment 2): Skriftlig inlämning gruppvis (2 hp)
5. Skriftlig tentamen individuellt (7,5 hp)
Omexamination
Det ges minst två omexaminationstillfällen för studenter som inte slutfört examinationerna med godkänt resultat vid ordinarie examinationsperiod. Omexamination ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället. Omexamination av grupparbete för enskild student ges som skriftlig inlämningsuppgift.
Kurslitteratur
Bennett, Milton J. (2013 (1998)) Basic Concepts of Intercultural Communication. Nicholas Brealey Publishing LTD: London (Valda delar)
Herlitz, Gillis (2007) Kulturgrammatik Uppsala Publishing house AB:Uppsala.
Hastrup, Kirsten (2010) Kultur – den flexibla gemenskapen. Studentlitteratur: Lund. (Valda delar).
Illman, Ruth & Nynäs, Peter (2017) Kultur, människa, möte. ett humanistiskt perspektiv. Studentlitteratur: Lund.
Nilsson, Björn & Waldemarson Anna-Karin (2016) Kommunikation – Samspel mellan människor. (3:e upplagan) Författarna och Studentlitteratur: Lund.
Stier, Jonas (2019) Kulturmöten - en introduktion till interkulturella studier. Studentlitteratur: Lund.
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på fakulteten. Därutöver förekommer möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser