Inget huvudområde.
Kursens syfte är att öka studentens förmåga att identifiera och förstå den akademiska textens utmärkande drag, med tyngdpunkt på innehåll, form och verkan, hur olika texter disponeras och fomuleras och i vilket ändamål.
Kursen tar upp frågor kring att läsa och bekanta sig med olika texter från olika akademiska discipliner. Betoningen ligger på förståelsen för texternas syfte, form och funktion.
Efter genomgången kurs förväntas studenten:
- ha förståelse för olika akademiska texters innehåll, form och verkan
- ha förmåga att resonera om och identifiera olika typer av akademiska texter och dispositionsprinciper, t.ex. beskrivande, utredande, argumenterande och diskuterande texter
- ha förmåga att utifrån en texts innehåll, form och verkan välja ut relevant information
- ha förståelse för vikten av språklig precision och referenshantering.
Arbetsformerna är föreläsningar, självstudier och diskussionsseminarier där studenten utvecklar färdigheter i att förstå och reflektera över texternas innehåll, syfte och mål.
Studentens prestationer bedöms i en individuell skriftlig hemtenta. För att erhålla betyget Godkänd på ett kursmoment krävs att studenten har fullgjort uppgiften.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället.
Ask, Sofia (2005) Akademisk skriftspråkskompetens i praktiken. Studenter möter universitetets textvärldar (s. 93-115) i Lindgren, Maria (red.) Den skrivande studenten. Idéer, erfarenheter och forskning från Textverkstaden vid Växjö universitet. Rapporter från Växjö universitet. Humaniora Nr 15 2005. (18 sidor)
Lindstedt, Inger (2002) Textens hantverk. Om retorik och skrivande. Studentlitteratur. Lund. (146 sidor)
Utöver litteraturlistan kommer ca 200 sidor att tillkomma.
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga eller muntliga kommenterar.