Grundnivå
Minst 45 hp inom huvudområdet Grafisk design.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet Grafisk design, och är en obligatorisk del av kandidatexamen i Grafisk design.
Kursen ska förbereda studenterna för att gå ut i arbetslivet som designers.
Studenten ska få insikt om arbetssätt, kompetenser och krav inom olika designyrken och därmed ge studenterna orientering inför kommande arbete och/eller fortsatta studier. Kursen ska också ge studenten kunskap att identifiera vägar och sätt att nå arbete inom designområdet.
Kursen består av delarna:
- att identifiera sin individuella arbetsmarknad;
- att identifiera alternativa vägar till arbete;
- att utveckla personliga kommunikationsstrategier;
- att utveckla färdigheter att nå den personliga arbetsmarknaden/sitt individuella mål i arbetslivet.
KUNSKAP OCH FÖRSTÅELSE
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(1) översiktligt beskriva designbranschen, olika designyrken och de kompetenser som erfordras för dem;
(2) förstå och redovisa metoder för ett professionellt kontaktnätsbyggande inom ramen för arbetslivet.
FÄRDIGHET OCH FÖRMÅGA
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(3) presentera sig själv på ett professionellt sätt;
(4) sätta sin egen kompetens och person i relation till arbetsmarknadens krav.
VÄRDERINGSFÖRMÅGA OCH FÖRHÅLLNINGSSÄTT
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
(5) värdera den egna förmågan och person i förhållande till arbetsmarknaden.
Kursen baseras på föreläsningar, seminarier, intervjuer och övningar som genomförs individuellt och i grupp.
Bedömningen av studieprestationerna i förhållande till lärandemålen utgörs av:
- Portfolio (lärandemål 3) – 2,5hp
- Hemtenta (lärandemål 1, 2, 4, 5) – 5hp
Shaughnessy, A. (2005). How to be a graphic designer without losing your soul.
Utvärdering sker muntligt och skriftligt under kursens lopp samt genom skriftlig kursvärdering efter genomförd kurs.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.