Grundnivå
För tillträde till kursen krävs att kurserna BA111F, BA112F och BA121F är godkända.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Nivå 31-60. Kursen ingår i programmets tredje termin.
Kursen behandlar kroppens normala organisation och funktion på cell-, vävnads-, organ- och organsystemsnivå ur ett integrerat histologiskt perspektiv. I kursen ingår teorier om inflammationsförlopp och läkningsprocesser. Kursen omfattar teorier om allmänna patologiska förändringar på cell- och vävnadsnivå samt tumörbiologisk terminologi, nomenklatur och klassificering av tumörer. Vidare studeras histoteknik där teorin för olika metoder vid framställning av cell- och vävnadspreparat inför mikroskopering behandlas. Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om olika organs- och vävnadshistologi. Studenten ska utveckla förståelse för morfologiska förändringar vid cell- och vävnadsskada samt reparations- och läkningsprocesser. Studenten ska utveckla förståelse för allmänna patologiska förändringar på cell- och vävnadsnivå, så kallad histopatologi samt utveckla kunskap om tumörbiologi. Vidare ska studenten utveckla färdighet inom morfologisk metodik genom framställning och mikroskopering av histopatologiska preparat från mammalievävnad.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- förklara den normala människokroppens histologiska uppbyggnaden och funktionen hos olika vävnader och celltyper,
- redogöra för morfologiska förändringar vid cell- och vävnadsskada, vad som sker vid akut- och kronisk inflammation samt reparations- och läkningsprocesser,
- redogöra för orsaker till samt biokemin bakom tumörutveckling samt klassificera och morfologiskt beskriva tumörer,
- redogöra för metoder samt säkerhetsaspekter vid framställning av vävnadspreparat för mikroskopisk undersökning,
- utföra olika färgningsmetoder av vävnadsprover för att identifiera celltyper och vävnader vid mikroskopisk undersökning, samt bearbeta och kritiskt granska analysresultat, och
- redogöra för biomedicinska analytikers ansvarsområden och yrkesutövning.
Kursen innehåller varierande arbetsformer för att stimulera till aktivt deltagande och reflektion. Arbetsformerna utgörs utöver enskilda studier av föreläsningar, seminarier och laborationer. För att uppnå lärandemål 1-4 samt 6 inhämtas kursinnehållet via föreläsningar, seminarier och kurslitteratur. För att uppnå lärandemål 4 och 5 genomförs dessutom självständiga laborationer där studenten med hjälp av laborationshandledning ska göra en riskanalys för det laborativa arbetet som därefter redovisas genom enskild skriftlig laborationsrapport / inlämningsuppgift eller muntlig presentation. Av de schemalagda momenten är seminarier, laborationsgenomgång och laborationerna obligatoriska.
Examination av lärandemål 1-6 görs genom bedömning av en individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömningen ligger på studentens förmåga att förklara olika vävnaders histologi, redogöra för morfologiska förändringar vid vävnadsskada, tumörutveckling samt redogöra för histologiska metoder som ingår inom biomedicinska analytikerns yrkesutövning. Dessutom bedöms studentens förmåga att redogöra för, utföra samt analysera vävnadspreparat. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G ska obligatoriska moment vara genomförda, den laborativa färdigheten bedömas som god och skriftliga eller muntliga redogörelser ska vara godkända. Dessutom ska den individuella skriftliga examinationen vara godkänd. För att erhålla betyget VG krävs dessutom att den individuella skriftliga examinationen är väl godkänd. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Rätt till omprov
Student som underkänts vid prov, ges möjlighet till minst två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Carson F L, Cappellano C H, (2020) Histotechnology, a Self Instructional Text. Chicago, American Society for clinical Pathology Press. 70 s. av 400 s.
Mescher A L, (2021) Junqueira ´s Basic Histology: Text and Atlas. New York, McGraw-Hill Medical. 120 s. av 576 s.
Kumar V, Abbas A K, Aster J C, (2022) Robbins Basic Pathology. London, Elsevier-Health Sciences Division. 126 s. av 840 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.