UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2028

Kursplan hösten 2028

Benämning

Introduktion till IoT

Engelsk benämning

Introduction to IoT

Kurskod

CD640E

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för teknik och samhälle

Gäller från

2028-08-28

Inrättandedatum

2024-10-01

Fastställandedatum

2024-10-21

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

  • CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
  • CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
  • CD141A Programvaruutveckling och projekt (15 hp)

Huvudområde

CTDVA / Datavetenskap

Fördjupningsnivå

A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i examensfordringarna för Civilingenjörsexamen Datateknik (specialisering IoT).

Innehåll

Syftet med kursen är att studenten utvecklar en allmän bild över området sakernas internet (the Internet of Things – IoT). Detta inkluderar teknisk kunskap, hur IoT kan integreras i olika typer av tjänster, samt kunskap om de möjligheter och risker som är förknippade med tekniken, bl.a. i relation till de globala målen för hållbar utveckling.

Kursen innehåller:

  • Sensorer, aktuatorer och trådlösa sensornätverk
  • Mikroprocessorteknik för IoT-enheter (edge computing)
  • Relevant nätverks- och kommunikationsteknik, som WiFi, ZigBee och Bluetooth
  • Säkerhetsrisker kopplade till IoT
  • Integritetsfrågor i samband med IoT
  • Mobila system för IoT
  • Plattformar och molnbaserade lösningar för IoT
  • Service design för IoT
  • Viktiga tillämpningsområden för IoT, som "smarta hem", "smarta städer", "mobil hälsa" och "industri 4.0" och deras relation till de globala målen för hållbar utveckling.

Lärandemål

Kunskap och förståelse 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

1. beskriva centrala teknologier för IoT och tillämpningar av IoT i olika typer av tjänster,

2. beskriva säkerhetsriskerna inom IoT, och

3. beskriva integritetsrisker inom IoT.

Färdighet och förmåga

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

4. utveckla enklare IoT-baserade tjänster, och

5. analysera IoT-baserade tjänster inom olika tillämpningsområden utifrån både tekniska och hållbarhetsperspektiv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:

6. kritiskt diskutera för- och nackdelar med IoT för olika typer av tjänster, och

7. kritiskt diskutera för- och nackdelar med olika teknikval i IoT-tillämpningar.

Arbetsformer

Föreläsningar, laborationer, ett projektarbete med handledning och individuella studier.

Bedömningsformer

För godkänt betyg krävs

  • Godkänt laborativt arbete (5 hp, UG) (Lärandemål 4)
  • Godkänd skriftlig tentamen (4 hp, UA) (Lärandemål 1-3, 5-7)
  • Godkänt projekt med reflektion (6 hp, UA) (Lärandemål 5-7)

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Slutbetyget erhålls genom att betygen från godkänd skriftlig tentamen och godkänt projekt med reflektion viktas med omfattningen i hp.

Kurslitteratur

  • Tsiatsis V., Karnouskos, S., Holler, J. Boyle, D., & Mulligan, C. (2018). Internet of Things, 2nd Edition, Technologies and Applications for a New Age of Intelligence. Academic Press.

Referenslitteratur:

  • Kurniawan, A. (2021). IoT Projects with Arduino Nano 33 BLE Sense: Step-By-Step Projects for Beginners. Step-By-Step Projects for Beginners. Apress*
  • Vetenskapliga artiklar från läraren under kursen.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.