Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighetskrav + Engelska 6.
Minst 60 högskolepoäng
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde.
Innehåll
Cyborgs, posthuman, transhuman, life 2.0, icke-binär, animate/inanimate, människor som lever bland och interagerar med djur, växter, saker, objekt, planeten. Vad är viktigt? Hur är vi förankrade i historien, i minnet, i ritualer, i traditioner, i gränserna för våra "betecknande" kroppar? Och vilka sinnesstämningar kännetecknar våra begränsningar? Slutligen, hur hanterar vi förnekelse, försvar, (o)känslighet, slarv och obehag? Denna kurs fördjupar sig i spekulationer kring några av de mest grundläggande frågorna som präglar dagens kultur och samhälle: Vad innebär det att vara människa? Och behöver kategorin människa omformas eller omtolkas för att vi ska kunna röra oss mot framtiden?
Lärandemål
Efter avslutad kurs kan studenten:
- analysera litterära texter, konstverk, filmer och/eller andra kulturella produktioner på ett fantasifullt sätt
- visa förmåga till kritiskt tänkande genom att göra nyanserade kopplingar och samband mellan nya idéer och relevanta etablerade teorier
- visa en utökad förståelse för etik
- identifiera, formulera och analysera samhällsutmaningar genom att arbeta processuellt och kollaborativt med att skapa sina egna framtidsscenarier.
Arbetsformer
Föreläsningar, seminarier och workshops.
Bedömningsformer
En uppsats (6 hp) som bedömer lärandemål 3 och 4 (betygsätts som A–U), en uppsats (3 hp) som bedömer lärandemål 4 (betygsätts som godkänd-underkänd) och en presentation (6 hp) som bedömer lärandemål 1, 2 och 3 (betygsätts som A–U). Omexaminationer ges i enlighet med studenternas rättigheter och skyldigheter, men justeringar av uppgiften kan göras om omständigheterna för den ursprungliga examinationen inte kan återskapas.
Kurslitteratur
- Ferrando, Francesca. Philosophical Posthumanism. Bloomsbury Academic, 2018.
- Haraway, Donna J. Stayin with the Trouble. Making Kin in the Chthulucene. Duke University Press, 2016.
- Sorgner, Stefan Lorenz. On Transhumanism. Penn State University Press, 2020.
- Bruno Latour. Down to Earth –Politics in the New Climatic Regime. Paris: Polity, 2018.
- Westerlaken, Michelle. Imagining Multispecies Worlds. Doctoral dissertation at Malmö University, 2020.
Ytterligare artiklar, samt skönlitterära och konstnärliga texter tillkommer.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.