Avancerad nivå
- Examen i Medieteknik på kandidat-eller ingenjörsnivå, eller motsvarande. Exempel på motsvarande examen inkluderar, men är inte begränsad till: datavetenskap, informatik, informationssystem, människa-datorinteraktion, interaktionsdesign, media/IT management, spelutveckling, medie-och kommunikationsvetenskap och digitala kulturstudier. Examen måste vara på minst 180 hp.
- Motsvarande Engelska 6 från svensk gymnasieskola.
CTMET Medieteknik
A1N / Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i huvudområdet Medieteknik och kan ingå i examensfordringarna för Masterexamen (120 hp) i Medieteknik.
- Designteori och designprocesser
- Idégenerering och konceptutveckling
- Skissning och prototyputveckling av programvara, hårdvara, digitala tjänster och organisationsprocesser
- Testning och utvärdering
- Analys av användar-och marknadsbehov
Kunskap och förståelse
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Förklara prototyputvecklingens roll irelation till tekniska, användarspecifikaoch affärsmässiga behov
- Förklara hur design och prototyputveckling kan skapa värde för olika avnämare
- Visa förståelse för designteori och designprocesser vid prototyputveckling
Färdighet och förmåga
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Tillämpa lämpliga tillvägagångssätt för prototyputveckling i olika steg av design och utveckling
- Skapa och utveckla koncept
- Bygga olika sortersprototyper
- Testa och utvärdera prototyper med olika avnämare
- Styra design-och prototyputvecklingsprocesser
- Kommunicera innovationer iolika sammanhang
Värderingsförmåga och förhållningssätt
För godkänd kurs ska studenten kunna:
- Kombinera kunskap kring tekniska, användar specifikaoch affärsmässiga behov och omsätta dessa i designpraxis
- Motivera och välja tillvägagångssätt för hållbar prototyputvecklingför specifika situationer
- Utvärdera värdeskapande genom design-och prototyputveckling
Kursen består av föreläsningar, workshops, och projektarbete.
Kursen examineras genom muntliga och skriftliga examinationsuppgifter, inklusive ett prototyp-projekt.
Kursen examineras genom:
- Tentamen (2hp)
- Inlämningsuppgifter (3hp)
- Projektarbete (2,5hp)
För godkänd (A-E) krävs att alla moment genomförts och minst fått betyget E.
Slutbetyget baseras på en sammanvägning av samtliga moment där betygen viktas enligt momentets hp.
- Brown, T. (2009). Change by design. New York: Harper Collins.
- Buxton, B. (2007). Sketching user experiences. Oxford, UK: Elsevier.
- Goodwin, K. (2009). Designing for the digital age: How to create human-centered products and services.New York: Wiley.
- Kumar, V (2013). 101Design methods. New York: John Wiley.
- Muratovski, G. (2016). Research for designers: A guide to methods and practice. London: Sage.
- Valentine, L. (2013). Prototype: Designand craft in the 21st century. London: Bloomsbury.
Utöver ovanstående litteratur tillkommer en samling vetenskapliga artiklar.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs inte längre ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Kursen ges på engelska.