Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY120G Individ och samhälle (genomgången)
Inget huvudområde
Kursen ingår i studie- och yrkesvägledarprogrammet.
Kursen syftar till att studenterna ska ha kunskap om och utveckla förståelse för olika psykologiska teorier om individens utveckling och förändring med relevans för studie- och yrkesvägledning. Kursen syftar också till att kunna förstå och analysera hur identitet konstrueras samt diskutera och värdera vilken betydelse som genus och etnicitet har i ett vägledningssammanhang.
Kursen inriktas mot psykologiska och socialpsykologiska processer på såväl individ- som gruppnivå. Förklaringsmodeller till mänskligt beteende studeras och analyseras. Med utgångspunkt från den teoretiska begreppsramen reflekterar studenterna över faktorer som påverkar individens karriär och livsval. Särskild uppmärksamhet ägnas migration, etnicitet och genus samt dessas betydelse för identitet och identitetskonstruktion. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva centrala begrepp och teorier inom psykologi med relevans för studie- och yrkesvägledning och karriärutveckling
- diskutera identitet och identitetskonstruktion med stöd i systemisk karriärteori och socialpsykologi samt deras relevans för studie- och yrkesvägledaryrket
- förklara och föra resonemang kring teorier och begrepp för genus, etnicitet och migration med särskild inriktning på övergångar och deras relevans för vägledaryrket
- Visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, skriftliga arbeten och skriftlig tentamen och utvecklas med utgångspunkt från kursens lärandemål i samverkan mellan studerande och kursansvarig.
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.
Samtliga lärandemål examineras genom en portfolio. Betygskriterier anges av kursledaren vid kursstarten.
Darvishpour, Mehrdad och Westin, Charles (red.). 2021. Migration och etnicitet. Perspektiv på mångfald i Sverige. Lund: Studentlitteratur. (kap: 1-3, sid 15-86) (72 s.)
Giddens, Anthony & Sutton, Philip W. (2021). Sociologi. 6:e uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 14: sid 401-403) (3 s.)
Dysthe, Olga, Hertzberg, Frøydis och Hoel, Torlaug Løkensgard. 2011. Skriva för att lära. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (kap 9: sid 175-195, kap 10: sid 197-212) (37 s.)
Eriksson, Mia och Gottzén, Lucas. 2020. Genus. Stockholm: Liber. (128 s.)
Gustafson, Niklas. 2010. Lärare i en ny tid: Om grundskollärares förhandlingar av professionella identiteter. Umeå: Doktorsavhandlingar inom den Nationella forskarskolan i Pedagogiskt Arbete, Umeå universitet/Malmö högskola. Tillgänglig på Internet: http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:317593/FULLTEXT01.pdf (kap 2: sid 43-47, kap 4: sid 97-116) (25 s.)
Hwang, Philip, Lundberg, Ingvar och Smedler, Ann-Charlotte (red.). 2012. Grunderna i vår tids psykologi. 2 uppl. Stockholm: Natur & kultur. (valda delar i samråd med kursansvarig, ca 200 s.)
Juntunen, Cindy L., Thomas C. Motl, och Matthew Rozzi. 2019. Major career theories: International and developmental perspectives. I James A. Athanasou och Harsha N. Perera (red.) International handbook of career guidance, 45-72. Dortrecht: Springer. (28 s.)
Jönhill, Jan Inge. 2012. Inklusion och exklusion: En distinktion som gör skillnad i det mångkulturella samhället. Stockholm: Liber. Kap ”Slutord”: sid 191-195) (5 s.)
McMahon, Mary och Patton, Wendy. 2019. The Systems Theory Framework of Career Development: Applying Systems Thinking to Career Development Theory and Practice. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 237-247. (11 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2021. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. 4 uppl. Leiden: Brill. (kap 3: sid 67-107) (41 s.)
Patton, Wendy och McMahon, Mary. 2006. The Systems Theory Framework of Career Development and Counseling: Connecting Theory and Practice. International Journal for the Advancement of Counselling, 28 (2): 153-166. (14 s.)
Goodman, Jane. 2019. Schlossberg’s 4S Model of Life Transitions: Assessment and Intervention Planning. I Arthur, Nancy, Neault, Roberta och Mcmahon, Mary (red.). Career Theories and Models at Work: Ideas for Practice. Toronto: CERIC, 125-134. (10 s.)
Statistiska Centralbyrån. 2024. På tal om kvinnor och män: Lathund om jämställdhet. Stockholm: Statistiska Centralbyrån. Tillgänglig på Internet:
Stier, Jonas. 2019. Identitet: Ett socialpsykologiskt perspektiv. 2 uppl. Lund: Studentlitteratur. (183 s.)
Wikström, Hanna. 2009. Etnicitet. Stockholm: Liber. (128 s.)
Artiklar tillkommer.
Valbar skönlitteratur enligt kursansvarigs anvisningar:
Bakhtiari, Marjaneh. 2009. Kan du säga schibbolet? Stockholm: Ordfront.
Larsmo, Ola. 2016. Swede Hollow. Stockholm: Bonnier.
Moberg, Vilhelm. 2013. Utvandrarna. Stockholm: Bonnier.
Said, Sami. 2012. Väldigt sällan fin. Stockholm: Natur & Kultur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.