Kursplan våren 2026
Kursplan våren 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Fastställandedatum
Gäller från
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet + Naturkunskap 1b eller Naturkunskap 1a1 + 1a2, Samhällskunskap 1b eller Samhällskunskap 1a1 + 1a2
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i förskollärarexamen
Innehåll
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela förskolläraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-förskola. Vidare syftar kursen till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och förskolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen behandlar förskolans och förskollärarens uppdrag och verksamhet i praktiken. Det betyder att undervisning, ledarskap, kommunikation, sociala relationer, förskolans värdegrund och uppdrag är centralt i kursen. Studenten deltar i förskolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-förskolan. Studenten sätter sig in i förskolans verksamhet genom att observera och delta i undervisning, i kollegiala samtal och olika former av möten samt genom att ta del av förskolans utvecklingsarbete. Studenten ges möjlighet att reflektera över etiska perspektiv, vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till verksamheten tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs introduceras studenten i förskolans uppdrag, värdegrund och styrdokument. Med stöd av handledare ska studenten planera, genomföra och reflektera över genomförd undervisning utifrån lek, lärande och omsorg. Därmed prövar och utvecklar studenten sitt pedagogiska ledarskap i relation till barns utveckling och i enlighet med gällande styrdokument. Studenten ska använda kunskaper om didaktik, barns utveckling samt teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- planera, leda och genomföra undervisning relaterad till förskolans styrdokument med koppling till didaktik och med ett förhållningssätt där lek, lärande, omsorg och utveckling bildar en helhet samt i detta sammanhang reflektera över gjorda erfarenheter
- verka i enlighet med förskolans värdegrund i kommunikation och samspel med barn och vuxna samt i detta sammanhang själv och tillsammans med andra reflektera över gjorda erfarenheter med koppling till vetenskap och beprövad erfarenhet
- reflektera över det egna pedagogiska ledarskapet i relation till förskolans uppdrag samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet
Arbetsformer
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Som förskollärare krävs att aktivt kunna delta i verksamhetens alla moment för att kunna stötta barnen i deras utveckling. Förskolläraryrket omfattar ansvar för barnets hela vistelsetid på förskolan, vilket också innebär god kommunikation med vårdnadshavare och andra berörda.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och förskolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. I arbetsuppgifterna ingår att vara en pedagogisk ledare och ansvarig för barns utbildning och lärande, men också att ansvara för omsorg och omvårdnad.
Studenten tar aktiv del i förskolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, dokumentation och utvärderingsarbete, utvecklingssamtal, systematiskt kvalitetsarbete, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar och samverkan med vårdnadshavare samt andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som handledaren observerar. Studenten reflekterar kontinuerligt över sin professionsutveckling, både självständigt och tillsammans med handledare och vfu-lärare samt dokumenterar denna löpande.
I ett flerpartssamtal reflekterar studenten över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och vfu-läraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål.
Bedömningsformer
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning, samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för samtliga lärandemål.
Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplaneringar, studentens undervisning observerad av vfu-lärare samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
Lärandemål 2 examineras genom studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet
Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Studenten ska använda adekvat litteratur från tidigare högskoleförlagda kurser för att motivera ämneskunskaper, didaktiska val samt teoretiska och etiska perspektiv.
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ges en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
-
Övrigt
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att barns säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd.
Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande. Vikariat betraktas inte som studietid.