EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Hösten 2025

Kursplan hösten 2025

Benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Theoretical Perspectives on Research

Engelsk benämning

Teaching and Learning in Higher Education: Theoretical Perspectives on Research

Kurskod

HP704E

Omfattning

7,5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, programnämnden för internationella utbildningsvetenskapliga utb

Gäller från

2025-09-01

Fastställandedatum

2023-04-18

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Genomgångna kurser: HP702E Teaching and Learning in Higher Education: Scientific Theoretical Traditions and Methodologies HP701E Teaching and Learning in Higher Education: Knowledge Field and Research

Huvudområde

LAHPE / Högskolepedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

A1F

Innehåll

Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om teorier och traditioner inom det högskolepedagogiska forskningsområdet. Studenten ska även utveckla sin förmåga att kritiskt identifiera och formulera vetenskapliga frågeställningar.

I kursen studeras högskolepedagogik som kunskaps- och forskningsområde samt relationer till närliggande områden. Studenterna identifierar ett problem och formulerar en forskningsfråga samt utforskar

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna

  1. kritiskt granska teoretiska perspektiv inom det högskolepedagogiska kunskapsområdet
  2. identifiera och formulera en relevant forskningsfråga inom högskolepedagogik samt göra en fördjupad analys av teoretiska perspektiv i relation till det valda forskningsområdet
  3. diskutera det högskolepedagogiska kunskapsområdet i relation till närliggande områden

Arbetsformer

Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärare. Det kan till exempel handla om seminarier som varvas med föreläsningar, arbete i grupp och individuella presentationer som sker med stöd av olika medieformer. Responsgivning studenterna emellan tillämpas genomgående i kursen.

Bedömningsformer

Prov 1: Muntlig presentation. (Oral Presentation) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 1.

Prov 2: Skriftlig text (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 2-3.

Alternativa bedömningsformer kan förekomma i samråd med examinator.

För VG krävs VG på båda proven.

För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.

För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Forskningslitteratur utifrån egen vald inriktning väljs i samråd med kursansvarig.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.

Svenskt kursnamn: Högskolepedagogik: Teoretiska perspektiv på forskning