Grundnivå
För tillträde till kursen krävs godkända resultat i följande programkurser omfattande 120 högskolepoäng: BA111F, BA112F, BA121F, BA122F, BA123F, BA131F, BA132F, BA133F el. BA134F, BA141F samt BA143F.
HSBLA Biomedicinsk laboratorievetenskap
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är obligatorisk inom fördjupningsspår 2; klinisk fysiologi och ingår i programmets sjätte termin.
Syftet med kursen är att studenten utvecklar sina kunskaper inom huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap, med särskild inriktning på bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, diagnostisk neurofysiologi samt grundläggande omvårdnad.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurs 1. Bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, 5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas grundläggande fysik samt metodik och kliniska tillämpningar avseende datortomografi. Fokus ligger på datortomografens uppbyggnad och funktion, kontrastmedel, säkerhet, stråldoser och strålskydd samt bilddata, bildbearbetning och bildkvalitet. Vidare behandlas översiktligt magnetresonanstomografi gällande basal fysik, metodik som kliniska tillämpningar. Fokus ligger på bildkvalitet, kontrastmedel, patientförberedelser och säkerhet.
Delkurs 2. Diagnostisk neurofysiologi, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas metodik och diagnostik inom neurofysiologi. I delkursen behandlas nervsystemets fysiologi och patofysiologi. Vidare behandlas olika kliniska neurofysiologiska metodiker så som EEG och EMG.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning III, 6 hp
*Delkursens*innehåll
I delkursen väljer studenten mellan fördjupning A och fördjupning B.
Fördjupning A)
I delkursen behandlas kliniska metodiker inom magnetresonans- och datortomografi samt grundläggande omvårdnad.
Fördjupning B)
I delkursen behandlas kliniska metodiker inom neurofysiologi samt grundläggande omvårdnad.
Delkurs 1. Bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, 5 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för basala fysikaliska principer inom magnetresonans- och datortomografi,
- basalt analysera diagnostik inom magnetresonans- och datortomografi,
- redogöra för och analysera grundläggande bilddata, bildbearbetning, bildfusionering, bildkvalitet och artefakter från olika modaliteter inom magnetresonans- och datortomografi,
- redogöra för och analysera kliniska tillämpningar kopplat till klinisk fysiologi gällande magnetresonans-
och datortomografi, - redogöra för användning av kontrastmedel inklusive kontraindikationer och överkänslighet, och
- redogöra för och reflektera kring patientförberedelser, patientsäkerhet, stråldoser och strålskydd.
Delkurs 2. Diagnostisk neurofysiologi, 2 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- Redogöra för och analysera metoder inom klinisk neurofysiologisk diagnostik.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning III, 6 hp
Delkursenslärandemål
Fördjupning A)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- Redogöra för tillämpningsområden inom klinisk fysiologi för diagnostiska metodiker inom magnetresonans- och datortomografi,
- tillämpa diagnostiska metodiker inom datortomografi,
- självständigt, under handledning, basalt utföra undersökningar inom datortomografi,
- kritiskt granska, bedöma, dokumentera och diskutera provsvar från metodiker inom magnetresonans- och datortomografi,
- tillämpa ett kvalitetssäkert, professionellt, empatiskt, jämställt och etiskt förhållningssätt gentemot patient, närstående och undersökningsresultat,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
- redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll,
- samarbeta i arbetslag med andra yrkesgrupper,
- undervisa kurskamrater samt informera och kommunicera med patienter och deras anhöriga,
- självständigt, under handledning, utföra olika patientförflyttningstekniker, samt olika praktiska omvårdnadsmoment.
Fördjupning B)
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
- redogöra för tillämpningsområden inom diagnostiska metodiker för neurofysiologi,
- tillämpa diagnostiska metodiker inom neurofysiologi,
- självständigt, under handledning, utföra undersökningar inom neurofysiologi,
- kritiskt granska, bedöma, dokumentera och diskutera provsvar från metodiker inom neurofysiologi,
- tillämpa ett kvalitetssäkert, professionellt, empatiskt, jämställt och etiskt förhållningssätt gentemot patient, närstående och undersökningsresultat,
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området utifrån ett hållbarhetsperspektiv,
- redogöra för biomedicinska analytikerns ansvarsområden och yrkesroll,
- samarbeta i arbetslag med andra yrkesgrupper,
- undervisa kurskamrater samt informera och kommunicera med patienter och deras anhöriga,
- självständigt, under handledning, utföra olika patientförflyttningstekniker samt olika praktiska omvårdnadsmoment.
Delkurs 1. Bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, 5 hp
Delkursensarbetsformer
Undervisningen består av asynkron undervisning vilket innefattar inspelade föreläsningar, fördjupningsuppgifter, diskussionsfrågor, datoraktiviteter, självstudier och obligatoriska gruppövningar, allt för att uppnå lärandemål 1-6. Närvaro är obligatorisk vid gruppövningar.
Delkurs 2. Diagnostisk neurofysiologi, 2 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen består av föreläsningar, självstudier, seminarier och demonstrationer för att uppnå lärandemålet. Närvaro är obligatorisk vid seminarier och demonstrationer.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning III, 6 hp
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av laboratoriearbete under verksamhetsförlagd utbildning och omvårdnadsarbete under handledning, genom att studenterna aktivt och självständigt utför undersökningar, samt genom peer-learning. Vidare ingår litteraturstudier, dokumentation i form av portfolio, samt seminarier med muntlig redovisning. Närvaron är obligatorisk vid verksamhetsförlagd utbildning, samt vid seminarier.
Delkurs 1. Bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, 5 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 till 6 bedöms genom individuell skriftlig examination. Fokus vid bedömning av studentens prestation ligger på förmågan att redogöra, analysera, reflektera över metodiker inom magnetresonans- och datortomografi, samt säkerhet och kvalitetssäkring kopplat till dessa metodiker. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljningslaboration eller gruppövning kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G krävs att obligatoriska moment är uppfyllda samt godkänd individuell skriftlig examination. För VG krävs dessutom VG på den individuella skriftliga examinationen. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 2. Diagnostisk neurofysiologi, 2 hp
Delkursens bedömningsformer
Examination av lärandemål 1 genomförs muntligt individuellt vid ett seminarium där studenten enskilt ska redogöra för och analysera metoder inom klinisk neurofysiologisk diagnostik. Fokus i bedömningen för lärandemålet är studentens förmåga att analysera metodiker inom klinisk neurofysiologi. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid. För att erhålla betyget G krävs att obligatoriska moment är uppfyllda. VG tillämpas inte. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning III, 6 hp
Delkursens bedömningsformer
Fördjupning A och B
Lärandemål 1 – 10 (gäller både A och B) examineras och bedöms enligt ett speciellt bedömningsformulär, som särskilt utformats för verksamhetsförlagd utbildning. Lärandemål 1, 4 och 7 (gäller både A och B) bedöms dessutom genom skriftlig portfolio och examineras individuellt vid ett muntligt seminarium. Fokus vid bedömningen av studentens prestation med avseende på samtliga lärandemål ligger på uppvisande av professionellt förhållningssätt, redogöra och analysera fysiologiska mätmetoder, samt säkerhet och kvalitetssäkring kopplat till dessa metodiker. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment i kompletteras enligt beslut av examinator genom individuellt skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för genomförande kan erbjudas under terminstid.
För att erhålla betyget G krävs tillfredställande närvaro vid verksamhetsförlagd utbildning (VFU), godkänt bedömningsformulär samt godkänd portfolio och seminarium. VG tillämpas inte. Kriterier för bedömning finns i studiehandledningen.
För att erhålla betyget G på hela kursen krävs G på samtliga delkurser. För VG på hela kursen krävs dessutom VG på delkurs 1.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Rätt till omprov för verksamhetsförlagd utbildning
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett (1) omprovstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare är tillgängliga. Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det enskilda fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt/programansvarig besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt en individuell plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Delkurs 1. Bilddiagnostik inom magnetresonans- och datortomografi, 5 hp
Berglund E, Jönsson B A, (2007) Medicinsk Fysik. Lund: Studentlitteratur. 126 s av 260
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 90 s av 397
Kompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer c:a 30 s
Delkurs 2. Diagnostisk neurofysiologi, 2 hp
Berglund E, Jönsson B A, (2007) Medicinsk Fysik. Lund: Studentlitteratur. 126 s av 260
Jonsson B, Wollmer P, (2011) Klinisk fysiologi med nuklearmedicin och klinisk neurofysiologi (3:e upplagan). Stockholm: Liber. 90 s av 397
Kompendium och vetenskapliga artiklar tillkommer c:a 30 s
Delkurs 3. Verksamhetsförlagd utbildning III, 6 hp
Relevant litteratur för de olika verksamhetsområdena bestäms i samråd med handledare och examinator.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.