Grundnivå
Kurser om 30 hp i huvudområdet informatik.
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i programmet IT och ekonomi och kan ingå i en kandidatexamen i Informatik.
Kursen innehåller följande moment:
- Normativa teorier om etik
- Argumentationsteori samt informell logik
- En genomgång av aktuella etiska frågeställningar inom IT-området
- Fördjupning kring specifika etiska problemställningar rörande informationssystem, organisation och verksamhetsstöd
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för vanliga etiska teorier
- redogöra för etiska problemställningar rörande informationssystem, organisation och verksamhetsstöd
- reflektera över olika förhållningssätt till relevanta etiska dilemman inom området etik och IT
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- problematisera ett givet praktiskt fall utifrån flera olika etiska teorier
- argumentera i tal och skrift för något konkret handlingsalternativ i ett givet praktiskt fall
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att i arbetet med IT relaterade problem göra bedömningar med hänsyn till relevanta etiska aspekter
- visa insikt om informationsteknikens roll och människors ansvar för informationsteknikens användning i verksamheter och sociala sammanhang
Föreläsningar, seminarier, workshops, övningar samt självstudier.
Tentamen 3 hp (UV) och inlämningsuppgifter 4,5 hp (UG).
Krav för godkänd:
För godkänd krävs att samtliga ingående tentamina och redovisningar genomförts och minst fått värderingen G.
Krav för väl godkänd:
Förutom de krav som gäller för betyget godkänt ska även tentamina värderats till väl godkänd.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.