Avancerad nivå
Minst 60hp på avancerad nivå inom huvudområdet urbana studier.
Kursen ingår i huvudområdet urbana studier på avancerad nivå.
Kursen syftar till att studenten ska vidareutveckla och fördjupa sin förmåga att genomföra och presentera en vetenskaplig undersökning inom huvudområdet urbana studier. Kursen syftar vidare till att studenten ska vidareutveckla och fördjupa sin förmåga att kritiskt granska och värdera kvalificerade vetenskapliga arbeten. I sin undersökning ska studenten uppvisa fördjupade metodkunskaper.
Kursen består av självständigt arbete med en masteruppsats under kvalificerad handledning.
Kursen består av flera samverkande moment:
- Fördjupning i vetenskapliga metoder
- Självständig undersökning och skriftligt arbete
- Grupphandledningar där studenterna kritiskt diskuterar varandras pågående arbeten
- Presentation och försvar av självständigt arbete
- Opposition av annan students självständiga arbete
Efter avslutad kurs ska studenten visa
- väsentligt fördjupade och vidareutvecklade kunskaper inom vissa delar av huvudområdet samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete
- fördjupad kunskap om olika vetenskapliga metoder och deras tillämpning inom urbana studier
- sådan fördjupad färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i kvalificerad verksamhet inom området urbana studier
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar inom huvudområdet urbana studier.
- fördjupad förmåga att välja och tillämpa relevanta metoder inom ett flervetenskapligt område
- vidareutvecklad förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap samt att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- vidareutvecklad förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete
- förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
- förmåga att opponera på andras vetenskapliga arbeten
- vidareutvecklad förmåga att inom huvudområdet urbana studier göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt tydligt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete
- fördjupad förmåga att kritiskt diskutera vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- fördjupad förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling
Arbetsformerna är, utöver individuella litteraturstudier, uppsatsskrivande och insamlande av forskningsmaterial, grupphandledningar och oppositionsseminarier.
- Fullgörande av ett forskningsarbete inom urbana studier i form av ett skriftligt mastersarbete, samt muntlig och skriftlig redovisning av detta (20 högskolepoäng, betygsskala (A-E, U)
- Opposition på en annan students motsvarande arbete (5 högskolepoäng, betygsskala UG)
- Aktivt deltagande i grupphandledning inklusive aktivt deltagande vid seminarium (5 högskolepoäng, betygsskala UG)
Samtliga lärandemål (1-12) prövas genom fullgörande av forskningsarbete samt aktivt deltagande i handledning, seminarium och opposition.
Studenten förväntas på egen hand söka, värdera och använda för den valda uppgiften relevant litteratur.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.