Grundnivå
Grundläggande behörighet + Fysik 2, Kemi 1 och Matematik 3c eller Matematik D.
Inget huvudområde
Kursen ingår i examensfordringarna för högskoleingenjörsexamen i byggteknik.
Kursen behandlar:
- funktionskrav på byggnader vad avser värmeisolering och fuktskydd
- byggnadsmaterial: uppbyggnad, struktur, egenskaper, användning, miljöaspekter
- fysikaliska processer som inverkar på klimatskalets tekniska funktion: värme-, luft- och fukttransport, energiberäkningar och energieffektivitet, fuktproblematik
- teknisk utformning av olika byggnadsdelar utifrån olika aspekter
- mätning och analys av temperatur och RF i en byggnad
- Introduktion till strukturmekaniken (byggnadsmekanik och hållfasthetslära som omfattar beräkning av krafter, spänningar och deformationer i enkla bärverk, två-dimensionella spänningstillstånd och knäckning)
**Kunskap och förståelse
**Studenten ska efter godkänd kurs kunna redogöra för:
1.1 byggtekniska krav som kan ställas på husbyggnader och enskilda byggnadskonstruktioner
1.2 grundläggande fysikaliska processer som påverkar byggnadens klimatskyddande egenskaper
1.3 olika byggnadsmaterials egenskaper kopplat till dess uppbyggnad och struktur. Fokus på dess l bärförmåga, fysikaliska egenskaper samt beständighet
1.4 grundläggande begrepp och samband inom byggnadsmekanik och hållfasthetslära samt hur olika strukturelement fungerar
1.5 flytleders påverkan på konstruktionens funktion och bärförmåga
1.6 byggnadens miljöpåverkan
**Färdighet och förmåga
**Studenten ska efter godkänd kurs kunna:
2.1 genomföra energitekniska beräkningar för klimatskalet hos husbyggnader på en nivå som motsvarar aktuella myndighetskrav
2.2 bestämma fukt- och värmelaster som påverkar en specifik byggnadskonstruktion
2.3 utforma och redovisa byggnadens klimatskal med hänsyn till dess tekniska funktion
2.4 analysera kvantitativt och kvalitativt den byggnadsfysikaliska funktionen hos byggnadsdelar
2.5 tillämpa relevanta delar av de nationella kraven på byggnader i Sverige, framför allt vad det gäller fuktskydd, energihushållning och värmeisolering
2.6 välja en lämplig modell för att analysera bärverk såsom balkar, pelare, fackverk och ramar, samt kunna bestämma inre krafter, spänningar och deformationer
2.7 tolka, använda och skapa information i såväl en digital modell som på en ritning
2.8 utföra arbeten i grupp, samverka med andra grupper och ge konstruktiv kritik på andra studenters arbeten
2.9 skriftligt redovisa lösningar av ett problem (förutsättningar, antaganden, beräkningar resultat, slutsatser) på ett tydligt sätt inom givna tidsramar
**Värderingsförmåga och förhållningssätt
**Studenten ska efter godkänd kurs kunna:
3.1 analysera och värdera konsekvensen av olika tekniska lösningar för byggnaden
3.2 diskutera och värdera materialval utifrån miljöpåverkan och livscykelperspektiv
3.3 bedöma rimligheten i ett erhållet beräkningsresultat
Föreläsningar, övningar, grupparbete, handledning i grupp, självstudier.
I kursen ingår en obligatorisk laboration.
För betyget godkänd krävs:
- tre godkända tentamina (14 hp)
- två godkända inlämningsuppgifter (6 hp)
För betyget väl godkänd krävs dessutom betyget väl godkänd på samtliga tentamina.
Student som erhållit betyget Godkänd på tentamina får genomföra förnyat prov för högre betyg på momentet och slutbetyg.
Tentamen T1 (4hp) UV
Examinerar följande lärandemål: 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 2.4, 3.1, 3.2
Tentamen T2 (5hp) UV
Examinerar följande lärandemål: 1.1, 1.2, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.9, 3.1, 3.3
Tentamen T3 (5hp) UV
Examinerar följande lärandemål: 1.4, 1.5, 2.6, 2.9, 3.3
Inlämningsuppgifter 1 (I1) (4hp) UG
Examinerar följande lärandemål: 1.4, 2.1, 2.4, 2.6, 2.8, 2.9, 3.3
Inlämningsuppgifter 2 (I2) (2hp) UG
Examinerar följande lärandemål: 1.1, 1.2, 1.3, 1.6, 2.1, 2.2, 2.3, 2.4, 2.5, 2.7, 2.8, 2.9, 3.1, 3.2, 3.3
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs upphört att ges eller genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.