Avancerad nivå
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, som inkluderar ett självständigt arbete om 15 hp, yrkesverksamhet som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Kursen ingår som en obligatorisk kurs i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning medicinsk vård och erbjuds under termin 1.
Kursen syftar till att den studerande ska tillägna sig kunskaper om vanligen förekommande forskningsdesign inom avancerad medicinsk omvårdnad och medicinsk vetenskap samt deras filosofiska och vetenskapsteoretiska utgångspunkter. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förmåga i akademiskt skrivande och förmåga att formulera problemställningar ur ett etiskt perspektiv med betydelse för medicinsk vård med tillämpning av ett kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Kursen behandlar vanligt förekommande studiedesign vid kvalitativa och kvantitativa metoder. Dessa diskuteras i relation till tillämpning, styrkor och svagheter med särskilt fokus på att framställa kunskap. Inom ramen för forskningsprocessen ska studenten konstruera syfte och problemställningar ur ett etiskt perspektiv för medicinsk vård och omvårdnad. Slutligen tillämpas akademiskt skrivande vid framställan av en projektplan.
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
- problematisera och sammanfatta grunderna i de vanligaste studiedesignerna inom kvalitativ och kvantitativ metod,
- analysera och värdera syfte och problemställningars ur ett forskningsetiskt perspektiv av betydelse för val av studiedesign och metod inom en hälso-och sjukvårdskontext med särskilt fokus på medicinsk vård och omvårdnad,
- tillämpa ett akademiskt skrivande som kännetecknas av ett kritiskt förhållningssätt, och
- tillämpa forskningsprocessen genom att självständigt formulera syfte och problemställningar av relevans för medicinsk vård och omvårdnad inom specialistsjuksköterskans kompetensområde
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, enskilda studier, studentledd föreläsning och seminarium. För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1 och 2 arbetar studenterna i grupper med att förbereda och genomföra en muntlig presentation som behandlar en slumpmässigt tilldelad metod. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten skriftligt presenterar ett syfte och en eller flera problemställningar av relevans för medicinsk vård samt lämplig studiedesign för problemställningen vid ett seminarium. Av de schemalagda momenten är seminarium och studentledd gruppföreläsning obligatoriska.
Lärandemål 1-4 examineras individuellt i form av en skriftligen författad projektplan som även behandlas muntligt vid ett seminarium. Fokus för bedömningen är hur väl underbyggd projektplanen är metodologiskt och forskningsetiskt samt förmågan att formulera syfte och problemställningar av betydelse för medicinsk vetenskap och medicinsk omvårdnad. Vidare bedöms syftets och problemställningarnas relevans för specialistsjuksköterskans kompetensområde inom medicinsk vård. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
För godkänt betyg på kursen krävs godkänd projektplan samt att övriga obligatoriska moment är uppfyllda. För väl godkänt betyg på kursen krävs dessutom att projektplanen möter kriterierna för väl godkänt betyg.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
¤ markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
Beauchamp T L, Childress JF, (2019) Principles of Biomedical Ethics. (8 ed.) Oxford: University Press. 512s.
¤ Polit F, Beck CT, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 11th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.