Grundnivå
MV231A Vetenskapsteori och miljövetenskaplig praktik 7,5 hp, MV233E Internationella miljösamarbeten 7,5 hp, MV234A Miljösociologi och metod 7,5 hp, MV241E The Environmental and Strategical Work of Organizations 7,5 hp och MV242A Svensk miljörätt 7,5 hp.
Eller minst 22,5 hp slutförda på kursen MV108A/MV108B Miljövetenskap II alternativt MV108C Miljövetenskap: Fortsättningskurs.
Inget huvudområde
G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår som valbar kurs i Miljövetarprogrammet.
Kursen syftar till att möjliggörande för den studerande att utveckla kunskap om samt praktisk erfarenhet av hur miljöarbete organiseras och bedrivs i olika former av organisationer i samhället (som företag, myndigheter, frivilligorganisationer eller projektorganisationer). Kursen ska därigenom möjliggöra för den studerande att tillämpa och utveckla sina befintliga kunskaper och färdigheter inom miljö och hållbar utveckling genom att bidra till miljöarbetet i den valda organisationen. Vidare ska kursen erbjuda en arena för att reflektera över den egna rollen som professionell miljövetare.
Kursen innehåller praktikarbete utanför universitetet, seminarier samt självständigt arbete. Praktikarbetet kan genomföras i tre olika former: arbetsplatsförlagd praktik, projektbaserad praktik samt förstudie för affärsidé. Vid arbetsplatsförlagd praktik ska studenten själv anordna en praktikplats på ett företag, en myndighet eller annan organisation och delta i organisationens vardagliga miljö- och hållbarhetsarbete. Vid projektbaserad praktik ska de studerande forma mindre grupper som planerar och genomför ett projekt inom miljö och hållbar utveckling i samverkan med en eller flera partnerorganisationer. Vid förstudie för affärsidé kan den studerande enskilt eller i samverkan med en eller flera partners, ta fram, pröva och utveckla en möjlig affärsidé inom miljö och hållbar utveckling.
Syftet med seminarierna är att ge studenten möjlighet att, tillsammans med lärare och kursdeltagare, reflektera över det praktiska arbetet och den egna professionen. Seminarierna kan därmed ses som ett stöd i praktikarbetet, men också som en möjlighet att formulera kunskaper och färdigheter för framtida professionella uppdrag. Kursen avslutas med att studenternas erfarenheter och reflektioner sammanställs skriftligen samt presenteras på Miljöprogrammets Studentkonferens.
Som stöd för praktikarbetet och seminarierna, ska studenterna också självständigt arbeta med att reflektera över praktiken med hjälp av kursens litteratur. Reflektionsarbetet består dels i att löpande dokumentera praktikarbetet och dels i egen inläsning och analys.
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna:
- redogöra för hur en organisation bedriver sitt miljöarbete utifrån ledning, styrning och organisering (1)
Efter avslutad kurs ska den studerande visa:
- färdighet att planera och genomföra ett miljörelaterat projekt på en arbetsplats eller i samarbete med en eller flera partnerorganisationer alternativt planera och genomföra en förstudie kring möjligheten att genomföra en företagsidé (2)
- förmåga att på en arbetsplats eller i samarbete med en eller flera partnerorganisationer agera självständigt med kvalificerade arbetsuppgifter med miljövetenskaplig anknytning (3)
- förmåga att analysera sina erfarenheter från praktiken med stöd av teoretiska perspektiv som har förvärvats under programmet i miljövetenskap (4)
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att:
- reflektera över sin egen lärprocess och de erfarenheter som gjorts under praktikperioden (5)
- reflektera över sin egen yrkesroll i ett framtida arbetsfält som ställer föränderliga krav på kunskap, kompetens och kommunikation (6)
Kursen består av tre olika delar: praktikarbetet utanför universitetet (310 h), seminarier samt Studentkonferens (ca 22 h), samt självständigt arbete (ca 65 h).
- Godkänt praktikprogram/projektplan, 1 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 2)
- Godkänd praktik i enlighet med praktikprogram/projektplan, 9 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 2, 3)
- Godkänd dokumentation av praktikperioden, 3 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 1, 4, 5, 6)
- Aktivt deltagande vid obligatoriska seminarier och presentation av praktikarbetet, 2 hp. (Betygskriterier UG) (Lärandemål 4, 5, 6)
För betyget godkänd på hela kursen (15 hp) krävs att samtliga examinationer är godkända
- Johansson, M. (2008). Att bära världen på sina axlar : miljövetares uppfattningar av och förhållningssätt till miljöproblem och sin profession. Pedagogiska institutionen, Lunds universitet, Lund.
- Larsson, L. (2014). Tillämpad kommunikationsvetenskap. Fjärde upplagan. Studentlitteratur AB, Lund. ISBN 978-91-44-09164-8
- Michanek, G. & Zetterberg, C. (senaste upplagan). Den svenska Miljörätten. Iustus förlag AB, Uppsala.
- Miller, G. & Spoolman, S. (senaste upplagan). Living in the Environment. Cengage Learing Inc, Boston.
- Mulvihill, P.R. & Ali, S.H. (2017). Environmental Management: Critical thinking and emerging practices. Routledge, Milton Park. ISBN 978-1-138-89996-4.
- Persson, C., Andersson, H., Dahlqvist, C., Nihlgård, B. & Bramryd, T. (2019). Människa och miljö –en praktisk vägledning för projekt. 3:e upplagan. Studentlitteratur, Lund.
- Torpman, O. (senaste upplagan). Miljöetik -från problem till lösning. Studentlitteratur AB, Lund.
Vetenskapliga artiklar som tillhandahålls av kursansvarig lärare.
Ytterligare litteratur som väljs individuellt av studenten beroende på praktikens form och inriktning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.