Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Fristående kurs.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper om olika psykologiska faktorer som påverkar en individ som deltar i idrottsaktiviteter samt hur denna kunskap kan tillämpas i olika idrottssituationer.
Kursen består av två delar:
Delkurs 1 Gruppdynamik inom idrotten - 7,5 hp
Delkurs 2 Idrottspsykologi på individnivå - 7,5 hp
Innehåll
Delkurs 1 Gruppdynamik inom idrotten
I den första delen av kursen behandlas psykologiska aspekter kring grupper och lag. I delkursen bearbetas hur man kan utveckla en grupp utifrån psykologiska perspektiv genom bland annat teambuilding. Kommunikation och motivation ses som viktiga verktyg för grupper, gruppers prestation och utveckling, och fokus ligger också på hur dessa verktyg kan användas. Studenterna arbetar även med psykologiska aspekter av regelbunden motion.
Delkurs 2 Idrottspsykologi på individnivå
Den andra delkursen har övervägande fokus på idrottspsykologi på individnivå. Begrepp som stress, nervositet och anspänning introduceras och diskussioner förs hur dessa begrepp kan appliceras i olika idrottssammanhang. I kursen betonas centrala psykologiska aspekter inom ungdomsidrott, som på olika sätt kan bidra till att främja deltagande och utveckling. Diskussion rörande mentala färdigheter som kännetecknar bra prestationer och psykologisk färdighetsträning är också en del av delkursen.
Delkurs 1 Gruppdynamik i idrott 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna…
- förklara centrala begrepp rörande gruppers psykologi och relatera dessa till idrottssammanhang.
- redogöra för hur motivationspsykologi kan tillämpas i idrottsaktiviteter.
- värdera olika aspekter av kommunikation som redskap för ledarskap och utveckling inom idrotten.
- utforma relevanta sätt att arbeta med motionspsykologi.
Delkurs 2 Idrottspsykologi på individnivå 7,5 hp
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- diskutera olika typer av ledarskapsstrategier i idrottssammanhang.
- redogöra för grundläggande begrepp kring anspänning och stress inom idrott och fysisk aktivitet.
- förklara olika psykologiska processer som är av speciell betydelse för barns idrottsutövande.
- utvärdera olika aspekter av psykologisk färdighetsträning
Föreläsningar, grupparbeten, seminarier, praktiska övningar.
Bedömningen av delkurs 1 genomförs i form av en individuell hemuppgift som bedöms genom muntlig tentamen, och en projektrapport baserade på lärandemålen.
Bedömningen av delkurs 2 genomförs i form av en individuell hemuppgift som bedöms genom muntlig tentamen, och en projektrapport baserade på lärandemålen.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Eys, Mark, Evans, M Blair, & Benson, Alex (2020). Group dynamics in Sport. (5:e uppl.). Fitness Information Thechnolgy Inc. (430 s.)
Henriksen, Kristoffer, Hansen, Jakob, & Hvid Larsen, Carsten (Red.)(2019). Mindfulness and acceptance in sport. Routledge. (252 s.)
Weinberg, Robert & Gould, Daniel (2024). Foundations of Sport and Exercise Psychology. (8:e uppl.) Human Kinetics Publishers. (680 s.)
Artiklar motsvarande cirka 100 sidor kommer också att vara obligatorisk läsning.
Appendix to syllabus:
Perspektiv vid Malmö Universitet; kön, miljö, migration och etnicitet
Perspektiven kön, miljö, migration och etnicitet beaktas när studenten identifierar och undersöker relationer mellan olika aktörer inom idrotten i förhållande till olika miljöer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Svenskt kursnamn: Idrottspsykologi