Grundnivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SY173G Vägledning i omställning och rehabilitering (genomgången)Se även tillträdeskrav i utbildningplanen.
Inget huvudområde
Kursen ingår i Studie- och yrkesvägledarexamen.
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla kunskaper i och om ledarskap för att kunna ta aktiv del i förändringsarbete i verksamheter där vägledning bedrivs.
I kursen behandlas olika perspektiv på förändring inom verksamheter där vägledning bedrivs. Dessutom behandlas olika strategier för att bedriva förändringsarbete och att möta det motstånd som kan komma att artikuleras. Särskild vikt läggs vid olika typer av ledarstilar i relation till olika situationer och sammanhang. I kursen behandlas studie- och yrkesvägledarens deltagande vid förändringsarbeten. Som sammanfattning av kursen beskriver studenten, i en professionell utvecklingsplan, sitt lärande utifrån kursen mål och innehåll.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera centrala förutsättningar för förändringsarbete i verksamheter där vägledning bedrivs
- beskriva och motivera val av strategier vid förändringsarbete
- redogöra för och analysera olika typer av ledarskap vid förändringsarbete
- visa prov på hur studie- och yrkesvägledare kan agera i en ledarroll under ett förändringsarbete
- visa förmåga att identifiera och beskriva sitt lärande och sitt behov av ytterligare kunskap för att utveckla sin professionella kompetens inom kursens kunskapsområde
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, grupparbete, pararbete och självstudier, vilka utvecklas utifrån kursens syfte och lärandemål. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursansvarig vid kursstarten.
Samtliga lärandemål examineras genom en portfolio.
För betyget väl godkänd krävs att studenten visar att hon/han har ett självständigt analytiskt förhållningssätt till kursens centrala begrepp och tankemodeller. Betygskriterier delges av kursledare vid kursstart.
Andrews, David & Hooley, Tristram. 2022. The Careers Leader Handbook. How to create an outstanding careers programme for your school or college. Bath: Trotman Indigo Publishing. (kap 1-2.1: sid 1-31, kap 3-5: sid 137-246). (141 s)
Dollarhide, Colette, Gibson, Donna & Saginak, Kelli. 2008. New counselors' leadership efforts in school counseling: Themes from a year-long qualitative study. Professional School Counseling 11 (4): 262-271. (10 s)
Larsson, Pär & Löwstedt, Jan. 2020. Strategier och förändringsmyter: Ett organiseringsperspektiv på skolutveckling och lärares arbete. Lund: Studentlitteratur. (295 s)
Patton, Wendy & McMahon, Mary. 2014. Career Development and Systems Theory: Connecting Theory and Practice. Rotterdam: Sense Publishers. (kap 12 , sid 323-344, 22 s)
Skolverket. 2020. Att välja för framtiden. Skolans stöd genom vägledning och lärande. Stockholm: Skolverket. (kap 3: sid 68-87). (20 s)
SOU 2019:4. Utredningen om en utvecklad studie- och yrkesvägledning. Framtidsval: karriärvägledning för individ och samhälle. (kap 6: sid 181-210). (30 s)
Strannegård, Lars & Eriksson-Zetterquist, Ulla. 2011. Organisering. Malmö: Liber. (119 s)
Sveningsson, Stefan & Alvesson, Mats. 2021. Ledarskap: en interaktiv ansats. Stockholm: Liber. (220 s)
Young, Anita & Dollarhide, Colette. 2017. Introduction to the special issue: A case for school counseling leadership. Professional School Counseling 21 (1b): 1-8. (8 s)
Vetenskapliga tidskriftsartiklar tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.