EDUCATION DIRECTORY
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan

Våren 2027

Kursplan våren 2027

Benämning

Interaktionsdesign: Examensarbete för magisterexamen

Engelsk benämning

Interaction design: Master's (One-Year) Thesis

Kurskod

KD643B

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-01-19

Inrättandedatum

2023-05-15

Fastställandedatum

2023-09-06

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

15 hp på avancerad nivå inom huvudområdet Interaction design samt Engelska 6.

Huvudområde

KSIDI / Interaktionsdesign

Fördjupningsnivå

A1E / Avancerad nivå, innehåller examensarbete för magisterexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i huvudområdet interaktionsdesign och kan vara en del av en magisterexamen i interaktionsdesign.

Innehåll

I kursen använder studenterna de kunskaper, färdigheter och förmågor som de tillägnat sig under utbildningen för att producera ett omfattande, självständigt vetenskapligt arbete på avancerad nivå inom interaktionsdesign.

Kursen består av ett interaktionsdesignprojekt på avancerad nivå inom ett ämne som väljs av studenten. Studenterna utvecklar sitt projekt med hjälp av en handledare. Arbetet kulminerar i en skriftlig uppsats och ett muntligt försvar.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska studenten kunna:

  1. visa kunskap och förståelse inom interaktionsdesign, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området, avancerade metodologiska kunskaper samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  2. Visa förmåga att söka, samla in, utvärdera och kritiskt tolka relevant information inom ett område och kunna diskutera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer
  3. visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  4. visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper
  5. Visa förmåga att skriva och strukturera en uppsats på avancerad nivå inom ämnet interaktionsdesign , med ett utvecklat resonemang och tydlig röd tråd, korrekt referenshantering och övrig formalia.
  6. visa förmåga att inom interaktionsdesign göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
  7. visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

Arbetsformer

Studenterna förväntas självständigt planera och genomföra ett examensarbete inom området interaktionsdesign. Handledning genomförs individuellt eller i grupp.

Studenterna ska förbereda och lämna in en skriftlig uppsats (inklusive eventuella kompletterande medier). Därefter ska studenterna muntligt presentera och försvara sitt arbete vid en offentlig examination.

Bedömningsformer

Uppsatsen, inklusive kompletterande material och muntlig presentation/försvar bedöms som godkänd eller underkänd (G/U). Bedömningen avser samtliga lärandemål.

Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.

Kurslitteratur

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.