UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Storytelling - Narration Across Media

Engelsk benämning

Storytelling - Narration Across Media

Kurskod

KK149A

Omfattning

30 hp

Betygsskala

UA / Utmärkt (A), Mycket Bra (B), Bra (C), Tillfredsställande (D), Godkänd (E) eller Underkänd (U)

Undervisningsspråk

Kursen ges på engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2026-08-31

Fastställandedatum

2024-03-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Engelska 6.

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen är inte en del av något huvudområde.

Innehåll

I den här kursen studerar vi hur berättelser sprids i olika medier och vad som händer med en berättelse när den anpassas till ett nytt medium. Vi studerar också hur hela berättelsevärldar uppstår och utvecklas. Vi använder oss av moderna teorier för att förstå hur historier berättas och hur de anpassas till en mediatiserad kultur. Vi interagerar med teorier om storytelling i vid bemärkelse, och narrativ teori knuten till specifika medier, såsom litteratur, film, grafiska romaner, ljud och interaktiva medier. Vi tittar på hur olika medier uttrycker narrativa strukturer på olika sätt och hur ett specifikt medium påverkar hur narrativet konstrueras. Analysera dessutom hur olika medier leker med och problematiserar berättandet. För att förstå berättelser läser, tittar och engagerar vi oss också i ett antal berättelser i olika medier och analyserar dem. Studenterna producerar också sina egna berättelser med hjälp av material och teknik som är lämpliga för deras berättelse. Studenterna uppmanas att arbeta med ett urval av medier, som kommer att variera, t.ex. ljud, video, serier, interaktivt berättande och escape rooms.

Lärandemål

Efter avslutad kurs kan studenten:

  1. redogöra för narrativa strukturer och drag i berättelser som berättas i olika medier, med utgångspunkt i narrativ och medieteori (1);
  2. analysera berättelser i olika medier (2);
  3. visa kunskap om och förståelse för samtida teorier om berättande i en medialiserad kultur och hur olika berättelser färdas i och mellan olika medier (3);
  4. visa praktiska och kreativa färdigheter i att berätta sina egna historier i olika medier (4).

Arbetsformer

Kursens pedagogik bygger på aktivt deltagande och på att teoretiska studier kombineras med praktiskt och kreativt arbete. Inlärningsaktiviteterna är föreläsningar, seminarier, workshops och grupparbeten.

Bedömningsformer

Kursen bedöms genom 4 inlämningsuppgifter: två skriftliga analytiska uppgifter à 7,5 hp som testar läranderesultat 1, 2 och 3, och två produktionsuppgifter som testar läranderesultat 4.

Kurslitteratur

Första modulen

  • Abbott, Porter. The Cambridge lntroduction to Narrative. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
  • Adaptation Studies: New Challenges, New Directions. Eds. Jørgen Bruhn, Anne Gjelsvik, Eirik Frisvold Hanssen. London: Bloomsbury, 2013. ch 4-5
  • Austen, Jane. Pride and Prejudice. (any edition).
  • Baker, Jo. Longbourn. London: Doubleday, 2013.
  • Bordwell, David. Narration in the Fiction Film. Madison: University of Wisconsin Press, 1985 Ch 3-7
  • Bourdieu, Pierre. ”The forms of Capital.” In Richardson, J., Handbook of Theory and Research for the Sociology of Education, Westport, CT: Greenwood. 1986. Ch 1.
  • The Fan Fiction Studies Reader. Eds. Karen Hellekson and Kristina Busse. Iowa City, University of Iowa Press, 2014. Ch 1,3,8
  • Fernandez-Vara, Clara. “Game Spaces Speak Volumes.” 2011. http://www.digra.org/wp-content/uploads/digital-library/Game-Spaces-Speak-Volumes.pdf
  • Fielding, Helen. Bridget Jones’s Diary. London: Picador, 2014. (any edition).
  • Grahame-Smith, Seth. Pride and Prejudice and Zombies: the Classic Regency Romance--Now with Ultraviolent Zombie Mayhem. Philadelphia: Quirk Books, 2009.
  • Hutcheon, Linda. A Theory of Adaptation. New York: Routledge 2006.
  • Jane Austen in Hollywood. Eds. Linda Troost and Sayre Greenfield. Lexington: University Press of Centucky, 2001. Ch 2, 4, 5, 6.
  • Kolbas, Dean. Critical Theory and the Literary Canon. Westview Press, 2001. Ch 2-3
  • Pride and Prejudice. Dir Joe Wright. 2005
  • Pride and Prejudice. Dir Simon Langton. 1995
  • Pride and Prejudice and Zombies. Dir. Burr Steers. 2016
  • Storyworlds across media. Toward a Media-Conscious Narratology. Eds. Marie-Laure Ryan and Jan-Noel Thon. Lincoln, London: Universtiy of Nebraska Press, 2014. Ch 1, 12.
  • World Building. Transmedia, Fans, Industries. Ed. Marta Boni. Amsterdam: Amsterdam University press, 2017.

Andra modulen

  • Aarseth, Espen. “Narrative Theory of Games,” 2012. http://dl.acm.org/citation.cfm?id=2282365
  • Cohen, Paula Marantz. What Alice Knew. A most Curious Tale of Henry James & Jack the Ripper. Illinois: Sourcebooks Landmark, 2010.

Frasca, Gonzalo. “Ludology Meets Narratology: Similitude and difference between (video)games and narrative” 1999. http:www.ludology.org/articles/ludology.htm

  • Greonsteen, Thierry Comics and Narration. Jackson, MS: UP of Mississippi, 2013.
  • Jenkins, Henry. ”Game Design as Narrative Architecture.” First person. New media as story, performance, and game. Ed. Noah Wardrip-Fruin and Pat Harrigan. 2003. Cambridge, Mass: MIT Press, 2003.
  • Lowndes, Marie Belloc. The Lodger. Any edition.
  • Moore, Alan and Eddie Campbell. From Hell: Being a Melodrama in Sixteen Parts. London: Knockabout Comics, 2000.
  • Rubenhold, Hallie. The Five. The Untold Lives of the Women Killed by Jack the Ripper. Boston/New York: Houghton Mifflin Harcourt, 2019
  • Sugden, Philip. The Complete History of Jack the Ripper. London: Robinson, 1994.

Ytterligare litteratur kan tillkomma.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14)

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.