Avancerad nivå
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: ML726C Matematik och lärande: Fördjupad analys (genomgången)
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning gymnasiet.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla grundläggande kunskaper inom flerdimensionell analys.
I kursen behandlas teori, begrepp och metoder inom flervariabelanalys: funktioner av flera variabler, differentierbara funktioner, gradient och riktningsderivata, extremvärden samt funktionalmatrisen och dess determinant. I samband med att potentialbegreppet, dubbel- och trippelintegraler och generaliserade integraler samt kurv- och ytintegraler behandlas Greens formel, Gauss divergenssats och Stokes sats.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och kommunicera begrepp i matematisk teori, bevis och lösningsmetoder inom analys i flera dimensioner
- tillämpa matematiska begrepp och metoder i flerdimensionell analys
Kursen innehåller varierande arbetsformer, som kan utgöras av laborativt arbete, föreläsningar, arbete med digitala hjälpmedel och gruppuppgifter. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och lärandemål i samverkan mellan studenter och lärarutbildare.
Mål 1 och 2 examineras genom en skriftlig salstentamen.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
Månsson, Jonas & Nordbeck, Patrik (2013). Flerdimensionell analys. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Övningar i Flerdimensionell analys (2013). Lund: Studentlitteratur. (173 s)
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.