Kursplan
Kursplan hösten 2026
Benämning
Engelsk benämning
Kurskod
Omfattning
Betygsskala
Undervisningsspråk
Beslutande instans
Gäller från
Inrättandedatum
Fastställandedatum
Utbildningsnivå
Grundnivå
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Huvudområde
Inget huvudområde
Fördjupningsnivå
GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår inte i något huvudområde
Innehåll
Traditionellt har stödet till personer i hemlöshet krävt att de först kvalificerar sig, vilket ofta leder till otrygga boendelösningar. Modellen Bostad först, som nu är nationell strategi, bygger i stället på att erbjuda permanent bostad samt ett professionellt relationsbaserat stöd inriktat mot återhämtning och skademinimering, vilket har visat sig effektivt för social integration och förbättrad livskvalitet.
Kursen syftar till att studenterna ska få fördjupade kunskaper om modellen Bostad först vad det beträffar dess praktiska tillämpning och implementering i olika lokala kontexter samt om dess teoretiska grunder och den forskning som bedrivs nationellt och internationellt på hemlöshetsområdet med fokus på Bostad först.
Kursen består av två delar:
Modellen Bostad först
Denna del inbegriper genomgång och analys av grundprinciperna för modellen Bostad först och villkor för att implementera modellen och upprätthålla hög programtrohet, såsom kontinuerlig utbildning, handledning och utvärderingar. Delen ägnas också åt hur förutsättningarna för Bostad först påverkas av aspekter som är kopplade till kön, genus, etnicitet, funktion och ålder. Andra relevanta aspekter för Bostad först som diskuteras under denna del är jämställdhet, hållbarhet och digitalisering och hyresmarknadens juridiska och rättsliga grunder samt den nya socialtjänstlagen.
**Teorier och forskning om Bostad först **
Under denna del diskuteras och kritiskt analyseras Bostad först i relation till dess teoretiska och vetenskapliga kontext. Detta omfattar teorier och forskning med relevans för Bostad först såsom professionellt bemötande, brukarinflytande, peer support, återhämtning, skademinimering och implementering. Vidare relateras Bostad först och hemlöshetsfrågan till dess social- och bostadspolitiska förutsättningar.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. Redogöra för Bostad först-modellens grundprinciper och reflektera över förutsättningar för hög programtrohet och framgångsrik implementering av modellen.
2. Relatera Bostad först-modellen till dess rättsliga ramar.
3. Redogöra för teorier och forskning med relevans för att analysera och problematisera Bostad först och andra typer av hemlöshetsfrågor.
4. Använda relevant teoribildning och forskning samt aspekter kopplade till kön, genus, etnicitet, funktion och ålder för att presentera ett konkret projekt för att starta upp en Bostad först-verksamhet alternativt utvärdera en befintlig Bostad först-verksamhet.
Arbetsformer
Arbetsformerna omfattar föreläsningar, gruppdiskussioner, projektarbete samt seminarier.
Bedömningsformer
Muntligt och skriftligt deltagande i litteraturseminarier (3 hp) (UG) (lärandemål 1,2,3)
Individuellt projektarbete (4,5 hp) (UG) (lärandemål 1,2,3,4)
Alla lärandemål bedöms individuellt.
För godkänt på kursen krävs att båda examinationer är godkända.
Kurslitteratur
Best, D. (2014). Addiction Recovery: A Movement for Social Change and Personal Growth in the UK. Pavilion Publishing, Shoreham-by-Sea.
Knutagård, M. & Kristiansen, A. (2018). Nytt vin i gamla läglar: skala upp Bostad först, boendeinflytande och om att identifiera och stötta "the missing hero". Socialhögskolan, Lunds universitet, Lund.
Olshed, M. (2025). Hyresjuridik för socionomer. Gleerups, Malmö.
Padgett, D., Henwood, B. F. & Tsemberis, S. J. (2015). Housing First: ending homelessness, transforming systems, and changing lives. Oxford University Press, New York.
Pleace, N. (2023). Bostad först – en handbok. Égalité, Malmö.
Övrigt material tillhandahålles digitalt
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.