Grundnivå
30hp inom samhällsvetenskap samt Engelska 6
Inget huvudområde
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen är inte huvudområdesklassad och kan i normalfallet ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen har två mål:
- Att introducera studenterna till forskningsmetoder, akademiskt skrivande och självständigt forskningsarbete. Detta görs genom en modul som täcker de vanligaste forskningsmetoderna och genom att skriva en mindre uppsats inom ett av de forskningsområden som presenteras under modul två och tre.
- Att introducera studenterna till två centrala forskningsområden inom IMER-forskning. Huvudsakliga teoretiska och metodologiska perspektiv inom områdena presenteras och diskuteras. Modulerna kommer också att inkludera en mer allmän diskussion om frågor som rör vad som utgör ett forskningsområde och hur man granskar ett område.
Kursen inkluderar också en generell diskussion om hur man skriver en översikt över ett definierat område och hur man granskar ett område.
Syftet med modulen för uppsatsen är att få studenterna att omvandla den kunskap som ges i kursen till en mindre individuellt skriven uppsats, genom problemformulering, studier av tidigare forskning, val och tillämpning av relevant metod och teori, analys av material och presentation av resultat.
Kursen består av fyra moduler á 7,5 högskolepoäng.
Modul 1
Syftet med modulen är att introducera studenterna till grunderna i metodologi och metoder inom samhällsvetenskap och humaniora. Kursen kombinerar teoretiska perspektiv om forskning och kunskap med mer praktiska element. Kursen förbereder studenterna för den mindre uppsatsen som följer omedelbart efter denna kurs.
Modul 2 och 3
Två centrala forskningsfält inom IMER-forskningen presenteras. De två fälten kan variera mellan terminerna. Modulerna presenter teoretiska och metodologiska perspektiv inom respektive fält. Huvudaktiviteterna under dessa moduler är föreläsningar och seminarier.
Modul 4
Detta är en uppsatsmodul där studenten skriver ett individuellt självständigt arbete. Modulen är organiserad som grupphandledning där studenterna får handledning av en lärare samtidigt som de diskuterar varandras arbete. Vid slutet av kursen försvarar studenterna sin uppsats vid ett oppositionsseminarium. De opponerar också på en annan students uppsats.
Modul 1
Vid avslutningen av denna modul ska studenten kunna:
• Definiera och tillämpa centrala metodologiska begrepp inom samhällsvetenskap och humaniora.
• Beskriva och jämföra olika forskningsdesigner och metoder inom samhällsvetenskap och humaniora.
• Förklara och bedöma hur syfte, teori, forskningsdesign, metod och resultat hänger ihop och samverkar.
• Välja och tillämpa lämpliga forskningsmetoder för att undersöka olika forskningsfrågor.
• Utföra en mindre forskningsuppgift där metod tillämpas på material/data.
• Bedöma de akademiska, sociala och etiska konsekvenserna av forskning inom samhällsvetenskap och humaniora.
Modul 2 & 3
Vid avslutningen av denna modul ska studenten kunna:
• Identifiera och definiera centrala forskningsfrågor inom ett definierat forskningsområde.
• Identifiera och definiera centrala begrepp inom ett definierat forskningsområde.
• Identifiera centrala teorier och metoder inom ett definierat forskningsområde.
• Utföra en litteraturöversikt av ett definierat forskningsområde.
Modul 4
Vid avslutningen av denna modul ska studenten kunna:
• Visa grundläggande kunskap och förståelse för hur vetenskaplig problemformulering förutsätter och sammanfaller med valet av metod, teori och olika typer av empiriskt material.
• Visa grundläggande kunskap om och förmåga att tillämpa olika vetenskapliga metoder på olika typer av material.
• Visa grundläggande kunskap och förståelse för akademiskt skrivande.
• Visa god förmåga att delta i muntlig och skriftlig kommunikation.
• Visa förmåga att formulera och undersöka ett vetenskapligt problem.
• Visa förmåga att skriva självständigt och agera som opponent på en mindre uppsats.
• Visa förmåga att söka, kritiskt utvärdera och välja relevant källmaterial och tidigare forskning för en mindre vetenskaplig studie.
• Visa förmåga att slutföra uppgifter och examinationer inom de angivna tidsramarna.
• Visa förmåga att skriva akademiskt korrekta texter.
• Utvärdera vetenskapligt arbete, ge och ta emot kritik på genomförd forskning genom att bedöma relevansen av problem, frågor, metoder, teorier och material.
• Utvärdera kunskapsproduktion ur ett etiskt perspektiv.
Modul 1
Föreläsningar, seminarier, individuella studier och grupparbeten.
Modul 2 & 3
Föreläsningar, seminarier och individuella studier.
Modul 4
Handledning, individuella studier, kamratgranskning och självständigt skrivarbete.
Modul 1
Modulen examineras genom aktivt seminardeltagande, muntliga och skriftliga presentationer.
Modul 2
Modulen bedöms genom en individuellt skriven litteraturöversikt och obligatorisk aktivt seminardeltagande.
Modul 3
Modulen bedöms genom en individuellt skriven litteraturöversikt och obligatorisk aktivt seminardeltagande.
Modul 4
Modulen examineras genom en mindre uppsats och aktiv deltagande i oppositionsseminarier (både som opponent och respondent).
Modul 1
- Halperin & Heath, 3rd ed (2020) Political Research. Methods and Practical Skill, Oxford: Oxford University press.
Modul 2 & 3
- Booth, Andrew, Sutton, Anthea & Papaioannou, Diana (2016) Systematic Approaches to a Successful Literature Review, London: Sage Publication.
- Kompendium med artiklar (1000 sidor)
Modul 4
- Birrell Ivory, Sarah (2020) Becoming a Critical Thinker, Oxford: Oxford University Press.
- Halperin & Heath, 3rd ed (2020) Political Research. Methods and Practical Skill, Oxford: Oxford University press.
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.