Grundnivå
Grundläggande behörighet
Inget huvudområde
Inget huvudområde
Kursen syftar till att studenten ska utveckla färdigheter i att genomföra akademiska muntliga presentationer online samt utveckla sin förmåga att använda olika digitala medier i presentationer.
Kursen behandlar retorik och presentationsteknik i den akademiska genren med speciellt fokus på användande av olika digitala medier.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- genomföra mottagaranpassade muntliga presentationer inom den akademiska genren med hjälp av digitala medier.
Kursen innehåller varierande arbetsformer som
litteraturstudier, föreläsningar, workshoppar, gruppdiskussioner, övningar med handledning och kamratrespons samt muntliga presentationer med digitala medier.
Kursen har ett processinriktat tillvägagångssätt och studenten deltar aktivt i sitt lärande genom ovan nämnda undervisningsformer.
Kursen examineras genom en muntlig online-presentation.
Omtentamen sker genom inspelning av muntlig presentation.
Eftersom aktivt deltagande i vissa praktiska lärandeaktiviteter är en förutsättning för att lärandemålet ska uppnås är vissa undervisningsmoment obligatoriska. Kursledaren anger vid kursstarten de moment som kräver obligatorisk närvaro.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Phillips, David (2011). How to Avoid Death by PowerPoint. Stockholm: Presentation Skills Ltd. (100 s)
Van Emden, Joan & Becker, Lucinda (2016). Presentation Skills for Students. London: Macmillian Education. (170 s)
Kompletterande material som tillhandahålls av kursledaren (max 100 sidor) samt litteratur som väljs individuellt av studenten i samråd med kursledaren (max 15 sidor) tillkommer.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.